Energietransitie in wording

Met deze cijfers in het achterhoofd komen de woorden van Volvo-ceo Hakan Samuelsson eerder dit jaar toch in iets ander licht te staan. In een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine kondigde hij aan dat de Zweedse autobouwer geen nieuwe generaties dieselmotoren meer zal bouwen. Tegen het jaar 2023 zal de bestaande, in 2013 geïntroduceerde range uit het programma verdwijnen, een energietransitie in wording dus.

Diesel eruit

Dat heeft alles te maken met het jaar 2021 als op last van ‘Europa’ de gemiddelde uitstoot teruggebracht moet zijn naar 95 gram koolstofdioxide per kilometer. Voor nóg lagere waarden wordt de chemische nabehandeling om NOx in te perken te kostbaar. Zelfs voor toepassing in grotere, duurdere en margerijke modellen gaat volgens Samuelsson de financiële inspanning niet meer lonen. Het alternatief wordt elektrische ondersteuning van benzinemotoren (plug-in hybride) en volledig elektrisch.

Dat hier sprake is van een energietransitie in wording blijkt wel uit de parkcijfers. De helft van het actieve park zijn benzines, vier van de tien zijn diesels (ofwel 140.000 auto’s). Welgeteld zes volledig elektrische auto’s telt de vloot in ons land. Twee ervan zijn C30’s en twee V50’s (die witte van Eneco). Het aanbod is er dan ook nog niet. Tussen 2019 en 2021 belooft Volvo vijf volledig elektrische modellen te introduceren. Samuelsson belooft niet dat het hele aanbod elektrisch zal worden en met hybrides is het merk ook nu al hard aan het voorsorteren: inmiddels telt het park bijna zes procent van dergelijke auto’s.

Hybride

Volvo houdt rekening met een modelcyclus van zeven jaar. Rond 2026 zullen dus alle Volvo’s die uit de fabriek komen een elektromotor hebben. Gezien de levensduur van de auto’s die wederom onderbouwd wordt door de RDC-parkcijfers, duurt het nog wel even eer de pure benzines en diesels van het merk vrijwillig worden verlaten.

 

Laat iemand gokken wat in aantallen de meest populaire Volvo van ons land is en geheid dat de V70 hoog scoort. Met ruim zeventigduizend stuks is dat type de nummer één in het park.

 

De bijtelling was de drijver achter het recente V40-succes. Zo zal de klassieke brandstofmotor zonder hybridisering in het wagenpark steeds vaker geconfronteerd worden met milieuzones en speciale taxbehandeling. Blijft de vijftien jaar oude station met vijfpitter in het vooronder dan nog zo geliefd als deze anno 2017 blijkt te zijn? Bijna negenduizend V70’s uit 2000 en 2001 rijden nu benzinegestookt in ons land rond, de andere bouwjaren niet eens meetellend.

 

De nieuwe vaandeldrager in een lange rij estates is de recent gelanceerde V90, waarvan er al 1339 geregistreerd staan. In de geest een opvolger voor de V70. De naam gaat echter de geschiedenisboeken in. Het type ontbreekt opvallend genoeg in de hierboven getoonde historische rij…

Overigens was het merk jarenlang actief met bijvoorbeeld de Bi-Fuels en dat betekent dat er behalve de nodige op lpg ook nog eens 285 CNG-auto’s rondrijden en 467 op biobrandstof.