Europa’s duurzaamste autobedrijf staat in Hengelo

Medio juni werd het geopend, Europa’s duurzaamste autobedrijf – volgens Volvo-dealer Harrie Arendsen. Het fonkelnieuwe gebouw staat in Hengelo (Ov.) en brengt op tientallen ingenieuze manieren het aspect duurzaamheid tot uiting. ‘Circulaire economie onder één dak’, zo luidt het eigen statement.

Aftersales Magazine nam een kijkje en kwam tijd te kort. Wat te denken van een lunchtafel gemaakt uit honderden stukken resthout? Of van vloerbedekking met restanten van visnetten als bronmateriaal? De oplossingen in het pand variëren van warmte- en koudeopslag in de bodem tot zonnepanelen op het dak (424, besparing in 25 jaar minimaal 472.000 euro); van vleermuiskasten aan de buitenwand tot kantinestoelen uit gerecyclede PET-flessen. Het gebouw is bij zijn ontwerp georiënteerd op de zon, wat zorgt voor gratis licht en warmte. Ook de werkplaats werd op tal van manieren ‘groen’ gemaakt. In editie 10 van 2016 blikten we trouwens al vooruit op dit bijzondere project. In de werkplaats bij Harrie Arendsen Hengelo dimmen de vier buitenste led-balken automatisch met het daglicht mee (maximaal 75%). Dat bespaart energie en zorgt dat de hoeveelheid licht overal gelijk is. De sleutelruimte wordt gekoeld via de vloer en verwarmd via vloerverwarming en luchtverwarming. De bruggen (Autopstenhoj) zijn geen broekcassettes maar kennen een betonnen onderbouw, ter bescherming tegen het lokaal hoge grondwater. In het dak zit geluidsdemping en materiaal dat lichtweerkaatsing voorkomt. De kleding is van duurzaam materiaal: gerecyclede petflessen en Tencel in plaats van katoen (meer opbrengst per vierkante meter, minder water nodig). De matten zijn van bio-katoen in plaats van kunststof en behandeld met een minerale olie om het vuil op te pakken. Het dak van de werkplaats is bedekt met sedum, wat bijdraagt aan een natuurlijke temperatuurregeling en fijnstof bindt.

Wasstraat

De wasstraat (Eenzet Carwash) wordt gevoed met regenwater van het platte dak en is voorzien van een water-terugwin-installatie. Met het water van 1 wasbeurt kan deze wasstraat 200 beurten wassen. Uiteraard wordt het water niet eindeloos voor de lakbewassing gebruikt; toepassing gebeurt wel voor de velgen en de bodembewassing. Voordeel van regenwater is dat er minder kalk in zit, zodat minder toevoeging nodig is om het te ontharden. De droogarmen bewegen mee met de contouren van de auto, hierdoor is het voertuig beter droog. Verder zorgen de inwendige schoepen in de droogarm (in plaats van grote föhns) dat de installatie tot 65% zuiniger en 20dB stiller is. Een speciale installatie vangt het water op van het platte dak boven de showroom. Daarmee wordtt op jaarbasis bijna 1.8 miljoen liter kraanwater bespaard. Het sedumdak op de werkplaats is hiervoor niet geschikt, door het zand dat er op ligt. Wel functioneert sedum als een spons, waardoor 60% minder hemelwater wordt geloosd op het riool. Het ventilatiesysteem blaast ’s nachts koele lucht het pand in, wat zorgt voor koelingskostenbesparing overdag. De meubels in de showroom, bestemd voor lunch of separate werkplek van klanten, zijn door interieurarchitect Kees Marcelis ontworpen en bekleed met gereyclede stoffen uit de textielindustrie. Nergens in het pand staan ‘gewone’ afvalbakken, uitsluitend versies met vier keuzes om restmateriaal direct te scheiden. Op het buitenterrein hebben de Mennekes-laadpalen capaciteit om maximaal tien elektrische auto’s tegelijk te voorzien van stroom (22 kW). Ook scooters en elektrische fietsen kunnen aan het systeem worden gekoppeld. Even verderop wordt in najaar een kippenren geplaatst en zullen schapen gaan grazen. Ze overnachten in een hok in de stijl van het dealerbedrijf. Een kruidentuin en insectenhotel completeren het geheel.

Foto-impressie

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †