Fource voegt slangen Plews & Edelmann toe

Fource breidt zijn assortiment uit met stuurbekrachtigingsslangen van de Amerikaanse leverancier Plews & Edelmann. De kwaliteit is conform OE. Op dit moment omvat de catalogus ruim 360 verschillende artikelen. Later dit jaar komen daar nog eens honderd referenties bij.

De fabrikant produceert zijn aanvoer- en retourslangen al bijna zestig jaar. Naast een stevige basis aan US-referenties bedient de onderneming nu ook een groot deel van het Europese wagenpark. De slangen staan bekend om hun passing en OE-kwaliteit wat betreft de aansluitingen en het zink-gecoate leidingwerk. Het rubber en de beschermingsmaterialen bieden weerstand tegen te hoge temperaturen. Ook voorkomen ze zwakke plekken na langdurig contact tegen bewegende motordelen. De hydraulische aanvoer- en retourslangen worden geleverd met afdichtingsringen en moeren. Verder is met het oog op de montage voorzien in verstelbare brackets en banjo location pins.

Binnenwand

Stuurbekrachtigingsslangen worden volgens Fource bij het vervangen van stuurpompen of stuurhuizen vaak over het hoofd gezien. En dat terwijl de kwaliteit van de slangen essentieel is om een correcte systeemwerking te garanderen. Na verloop van tijd kan de binnenwand van de slang worden aangetast; deze deeltjes komen in de vloeistof terecht. Dit is echter niet de enige reden voor vervanging; versleten schroefdraad, gescheurde of ingedeukte buizen, koppelingen die losbreken en slijtage aan binnen- of  buitenkant zijn de meest voorkomende redenen voor problemen met de stuurbekrachtigingsslangen.

Graadmeter

De leverancier raadt daarom aan bij vervanging van de stuurinrichting ook de slangen te controleren. De hydraulische vloeistof dient als graadmeter. Is de kleur helder of rood, dan is er geen verontreiniging. Donkerbruin wijst op metaaldeeltjes of slangresten, zwarte vloeistof op verbrande (rubberen) deeltjes – en dus een ernstig stuurprobleem.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †