Geen update software? Geen nieuwe apk

Keuringsinstantie TÜV geeft Duitse eigenaren van sjoemeldiesels die nalaten hun software aan te passen geen nieuwe apk. Er geldt een overgangstermijn van vier weken na de eerste waarschuwing.

Bij de Hauptuntersuchung krijgen gemanipuleerde voertuigen in eerste instantie het predikaat ‘aanzienlijke mankementen’. Alleen als deze binnen een maand worden aangepakt, geeft TÜV alsnog zijn goedkeuring. Met de maatregel zegt de kwaliteitsbewaker te reageren op de schandalen bij Volkswagen en andere voertuigfabrikanten. In Nederland geldt geen verplichting op het uitvoeren van een terugroepactie. De apk is daar dus ook niet aan verbonden, reageert RDW. Of een update van software is uitgevoerd, is daarom niet relevant voor de uitslag. Wel zegt RDW de communicatie te gaan verbeteren om voertuighouder te informeren over openstaande terugroepacties. Dit komt naast de informatie die de fabrikant beschikbaar stelt. De informatie heeft betrekking op openstaande terugroepacties bij overschrijving, import en op het apk-rapport. Overigens is via het kentekenregister op het openbare deel van de RDW-site – onder het kopje Terugroepacties – te zien of een bepaald voertuig foute software bevat. De vraag of de recall die de producent/importeur heeft uitgevaardigd inmiddels is uitgevoerd, blijft op RDW OVI (Online Voertuig Informatie) onbeantwoord.

Verlichting

Het aangescherpte beleid in Duitsland werd deze week aangekondigd bij de presentatie van de nieuwste TÜV-testresultaten. Net als bij eerdere rapportages staat verlichting bovenaan de lijst met technische manco’s. Ongeveer een vijfde van alle door TÜV gekeurde personenwagens laat hier een steekje vallen. Ten opzichte van de vorige rapportage zijn er wat meer problemen met dimlicht (21,9 procent nu, 19,7 procent vorig jaar). De keuringsinstantie vindt dat opmerkelijk, gezien de snelle ontwikkeling en toepassing van moderne lichttechnologie (led, xenon, laser). De testresultaten leren dat het veiligheidsniveau van auto’s op Duitse wegen over het algemeen hoog is. Dat komt volgens TÜV niet alleen door de keuring zelf en de achterliggende organisatie, maar ook door de onafhankelijkheid van de partijen die de voertuiginspectie uitvoeren. Bij onze oosterburen zijn keuring en reparatie/onderhoud gescheiden.

Feestje

Op modelniveau is het dit jaar een Duits feestje. Overall winnaar is de Mercedes SLK, gevolgd door de VW Golf Sportsvan en – op een gedeelde derde plaats – de B-Klasse en GLK van Mercedes. Per voertuigklasse, oplopend in maatvoering, zijn er eerste plaatsen voor respectievelijk de Opel Adam, Mazda 2, Mercedes A-Klasse, Volvo V40, Golf Sportsvan en Mercedes GLK. Helemaal onderaan – of te wel de meeste manco’s – prijken de Kia Sportage, Fiat Punto en Dacia Logan.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †