Inhaalslag met auto-onderhoud na crisisjaren

Autobedrijven verrichtten in 2016 record aantal onderhoudsbeurten en reparaties. Niet eerder gingen zoveel autobezitters met hun auto voor onderhoud naar een autobedrijf. Daarmee is een noodzakelijke inhaalslag gemaakt nadat het auto-onderhoud tijdens de economische recessie juist minder aandacht kreeg.

In 2016 nam het aantal onderhoudsmomenten ten opzichte van 2015 met 1,5 miljoen toe, naar 15,6 miljoen. Een stijging van 11 procent, zo blijkt uit de jaarlijkse Aftersales Monitor 2016 van RAI Vereniging en Bovag, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Omgerekend hebben in 2016 ruim 7,2 miljoen personenauto’s een werkplaats bezocht. Dit is 89,8 procent van het totale rijdende wagenpark in Nederland. Het betreft meteen het hoogste aandeel sinds de start van de Aftersales Monitor in 2009. Het dieptepunt lag in 2011, toen slechts 79,6 procent van alle personenauto’s de werkplaats van binnen zag. Door deze ontwikkeling steeg de onderhouds- en reparatieomzet voor autobedrijven afgelopen jaar met 9 procent in vergelijking met 2015, naar 3,8 miljard euro.

Inhaalslag

Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag: “Autobedrijven hebben tussen 2010 en 2014 de totale omzet met meer dan een miljard euro zien dalen. In combinatie met de dalende autoverkopen, hadden veel autobedrijven moeite om het hoofd boven water te houden. Automobilisten blijken nu een stuk minder te beknibbelen op onderhoud en daarmee op hun eigen en andermans veiligheid. Die inhaalslag was in meerdere opzichten ook wel echt nodig. Ruim één op de vijf auto’s op de weg in 2011 waar geen onderhoud aan werd gepleegd, is geen prettig idee.” RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “Goed onderhoud is essentieel voor een auto en daar moet je als eigenaar niet mee wachten. Niet alleen om pech langs de weg te voorkomen. Vooral ook voor de verkeersveiligheid en om ervoor te zorgen dat deze aan de milieueisen blijft voldoen. Remmen, banden, verlichting, filters noem maar op. Die moeten in goede staat verkeren, regelmatig worden onderhouden en tijdig worden vervangen.” Aantal onderhoudsmomenten 2009-2016

Marginaal meer uitgegeven

Gemiddeld werd per auto vorig jaar 529 euro uitgegeven aan onderhoud en reparaties, marginaal meer dan in 2015, toen gemiddeld 525 werd gespendeerd. Voor auto’s in de leeftijd van 7 tot 10 jaar gaven de eigenaren afgelopen jaar het meeste uit: 629 euro, terwijl dat voor nieuwe auto’s van 0 tot 3 jaar 464 euro was. Het gemiddeld bedrag op jaarbasis wordt vaak niet in één keer uitgegeven. Per werkplaatsbezoek lag het gemiddelde bedrag in 2016 op 246 euro ten opzichte van 249 euro een jaar eerder. Waaruit blijkt dat een auto gemiddeld per jaar (bijna) twee keer een werkplaatsbezoek pleegt. Speciaal voor leden van Aftersales Plus is de samenvatting van de Bovag-RAI Aftersalesmonitor 2016 hieronder  te downloaden. Nog geen toegang? Meld u aan door eerst te registreren of log in met de verstrekte gegevens.

Download pdf

rai_aftersalesmonitor

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1699 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen