Kabelboom Golf van 214 meter naar 1,6 kilometer

Wist u dat de eerste Golf uit 1980 slechts 191 kabels aan boord had, met een totale lengte van 214 meter, en dat de nieuwste Golf er bijna duizend heeft, met een totale lengte van 1,6 kilometer? Volkswagen zet dergelijke en meer wetenswaardige kabelfeiten op een rij.

  • Afhankelijk van de uitrusting had Volkswagen voor de Golf 1 uit 1980 zo’n 460 verschillende draadbomen beschikbaar. Als Volkswagen tegenwoordig een Polo, Tiguan of Touran bouwt, heeft elke auto zijn eigen specifieke kabelboom, die just in time bij de lopende band wordt aangeleverd.
  • In theorie zijn er alleen al voor de vernieuwde Golf zo’n 425 miljard unieke varianten leverbaar die exact voldoen aan de wensen en de eisen van de klant. Zo zou het maar zo kunnen dat er in de hele geschiedenis van deze modelgeneratie maar één kabelboom met exact dezelfde specificaties wordt gefabriceerd.
  • De kabelboom wordt steeds lichter, ondanks dat er meer functies mee moeten worden aangestuurd. Zo is de samenstelling van de kern van een stroomdraad verminderd van 0,35 (koper) tot 0,13 (koper-tin) per vierkante millimeter en worden nieuwe soorten koper-bliklegeringen gebruikt. Dat levert een gewichtsreductie op tot een halve kilo.
  • Tegenwoordig kan één signaaldraad van een millimeter dikte – vergelijkbaar met een streng van veertien menselijke haren – bestaan uit zeven kabels inclusief isolatie.
  • Alle kabels moeten goed werken, zowel bij minus 40 graden als bij plus 200 graden. Afhankelijk van het gebied waarin de auto wordt gebruikt, bepaalt Volkswagen of de componenten verzinkt, verzilverd of zelfs verguld worden.
  • De grootste vijand van draadbomen is water. De meest extreme test die Volkswagen hanteert is een emmer water die in de voetenruimte van een auto wordt leeggegoten. Daarmee simuleert Volkswagen de sneeuw van de Canadese winter aan de schoenen van de bewoners.
  • Onder het motto ‘form follows function’ worden auto’s tegenwoordig om de bekabeling heen ontworpen.
  • Volkswagen houdt met de ontwikkeling van nieuwe modellen nu al rekening met systemen die autonoom rijden mogelijk maken. De bekabeling moet bij deze systemen voldoen aan de hoogste eisen en wordt dubbel uitgevoerd voor een nog hogere betrouwbaarheid die de veiligheid voor personen in en rond de auto garanderen.
  • Volkswagen monteert in de modellen van de toekomst steeds meer bedrading die toch lichter is en minder ruimte inneemt.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3836 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters