Kiwa SCM en CCV tegen keyless-entrydiefstal

Kiwa SCM reikt vandaag de eerste drie goedkeuringen uit aan leveranciers van systemen die diefstal van voertuigen voorzien van keyless entry en/of keyless start moet bemoeilijken.

De eisen waaraan deze goedkeuring moet voldoen, zijn opgesteld door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) . Ze worden getoetst door Kiwa. Met de nieuwe goedkeuringen zetten Kiwa SCM en het CCV naar eigen zeggen een belangrijke stap in de strijd tegen autodiefstal door middel van ‘Relay Attack’.

Signaal

Bij diefstal door Relay Attack wordt het signaal dat een keyless-auto naar de smart key stuurt door een dief onderschept en versterkt doorgestuurd. Hierdoor kan het portier worden geopend en de motor gestart. “In Nederland zijn momenteel zo’n 892.000 personenauto’s voorzien van een keyless-systeem”, zegt Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM. “Een voorzichtige schatting is dat daarvan 20 procent is voorzien van een veilig keyless-systeem. Dan houd je een groep van zo’n 700.000 voertuigen over die een potentieel doelwit is voor Relay Attack-diefstal. Naast de al goedgekeurde startonderbreker en alarmsystemen met eigen autorisatie kunnen nu dus ook nieuwe oplossingen gekeurd worden.”

Schade

Het CCV becijferde dat in 2019 niet minder dan 80 miljoen euro aan schade is geleden door autodiefstal. Dat ging niet altijd om diefstal van (of onderdelen van) voertuigen met een keyless-systeem, maar dat de impact groot is, valt niet te ontkennen. Vooral Volkswagens van het type Polo en Golf zijn kwetsbaar voor diefstal; tezamen waren deze auto’s goed voor een schadebedrag van 9 miljoen euro. De Toyota RAV4 spant echter de kroon. Met een schadebedrag van 4,6 miljoen euro door diefstal stond dit type auto vorig jaar op de eerste plaats. Dat juist deze auto het populairst is bij autodieven is volgens Van Vliet niet verrassend. “Alle auto’s van dit type zijn voorzien van een keyless-systeem.”

Goedkeuring

Om de goedkeuring te verkrijgen moeten producenten aantonen dat ze hun keyless-systeem zodanig hebben aangepast dat Relay Attack niet meer mogelijk is. Drie partijen krijgen vandaag als eerste de goedkeuring uitgereikt door Henk van Vliet. Het gaat om Clifford Electronics Benelux, FleetAcces en Carlectra. Hun aftermarket-systemen voldoen als eerste aan de eisen die worden gesteld door het CCV. Kiwa is in Nederland de enige instantie die voertuigbeveiliging certificeert.

Foto: Peter van Tuijl (CARlectra), Henk van Vliet (Kiwa SCM), Huibjan Braafhart (Clifford Electronics Benelux) en Marijn Snoek (Fleetaccess).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.