Koudetest elektrische voertuigen Hyundai

Op een uur rijden van de poolcirkel heeft Hyundai afgelopen week in Zweeds Lapland zijn elektrische voertuigen Nexo en Kona Electric getest bij -35° Celsius.

Extreme kou kan een negatieve invloed hebben op verschillende functies van elektrisch aangedreven voertuigen. Behalve om de startfunctie gaat het ook om de thermische regeling van de elektrische aandrijflijn, verwarming en ventilatie, en het realiseren van het maximale rijbereik in winterse condities.

IJsvorming

Een technische uitdaging is bijvoorbeeld ijsvorming in de brandstofcel nadat het voertuig is uitgeschakeld. Omdat water hier het enige bijproduct is, bestaat immers de mogelijkheid van bevriezing. De oplossing is een blaasconstructie, bevestigd aan de brandstofcel, die het water uit alle systemen verwijdert voordat het kan bevriezen. Verder recyclet het warmtepompsysteem van de Kona Electric de restwarmte die elektrische componenten uitstoten, om de efficiëntie van de verwarmings- en ventilatiesystemen te verhogen. Wanneer het voertuig is aangesloten op een laadpaal kan het worden voorverwarmd, met elektriciteit van het net. De bestuurder kan zodoende het interieur voorverwarmen of -koelen voordat hij wegrijdt.    

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †