Mahle koopt equipmentspecialist Brainbee

Toeleverancier Mahle heeft zijn aandeel in de Italiaanse equipmentspecialist Brainbee vergroot tot een meerderheidsbelang van tachtig procent.

brainbeeMet deze transactie wil de nieuwe eigenaar zijn bestaande tak Mahle Aftermarket uitbouwen. Nu nog is deze gericht op vervangingsonderdelen, maar het streven is om meer in brede zin een oplosser van voertuigproblemen te worden. In een welkomstbrief aan zijn nieuwe klantenkring omschrijft Mahle de aankoop van Brainbee als “een ideale toevoeging aan ons portfolio.” Mahle heeft zijn hoofdvestiging in Stuttgart en bedient internationaal de vervangingsmarkt met motordelen en filters. De onderneming bezat sinds september 2017 twintig procent van de aandelen Brainbee. Dat minderheidsbelang wordt nu, zo’n driekwart jaar later, drastisch verruimd. Brainbee wordt een integraal onderdeel van divisie Mahle Service Solutions. Aan de bestaande distributie in de diverse Europese landen verandert niets.

Testapparatuur

Beide partijen werkten al enkele jaren samen bij de ontwikkeling en productie van werkplaatsuitrusting. Brainbee heeft zo’n 110 medewerkers en levert testapparatuur voor aircoservice, diagnose, vloeistoffen en emissie. Op de komende Automechanika Frankfurt (11-15 september) willen Mahle en Brainbee samen nieuwe producten presenteren. Enkele jaren geleden nam Mahle de aircodivisie van Delphi over.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar