Merkbeleving cruciaal in gereedschapswereld

Op elke autovakbeurs zie je hetzelfde beeld: bij het handgereedschap zien we de bezoekers en masse de producten ter hand nemen. Een ratel dicht bij het oor geeft zijn vertanding prijs, de klant knikt instemmend. “Bij gereedschap is emotie en merkbeleving van groot belang”, weet Remco Geirnaert, DGA Serenco Nederland.

Dit jaar is voor veel toeleveranciers een bijzonder jaar, met alle uitdagingen rond de beschikbaarheid van de producten en de nodige prijsverhogingen in korte tijd. De enorme stijging van containerprijzen is slechts een van de oorzaken. Voor Serenco is 2021 een bijzonder jaar om een heel andere reden: het bedrijf viert het 35-jarige jubileum. Remco Geirnaert nam zo’n drie jaar geleden Serenco Nederland over van oprichter Rob Serruijs, de vestiging in het Verenigd Koninkrijk kreeg een eigen management-buy-out. Voor Serenco Nederland geldt dat het bedrijf zestig procent van de omzet buiten Nederland realiseert: het bedrijf is actief in zo’n vijftig landen.

Hoge naamsbekendheid

Traditioneel is Serenco als bedrijf de paraplu boven de gevoerde merkenportfolio. De naamsbekendheid van de gevoerde merken is hoog, met lijnen zoals BOXO, Power-Start, Powerhand en Gojak. “We hebben de laatste tijd wat meer onderlinge samenhang aangebracht door Serenco als verbindende factor op te nemen. In de uitingen zie je nu bijvoorbeeld BOXO by Serenco.” Met het credo ‘serious tools > serious results’ wil het bedrijf onderstrepen dat de geleverde merken en producten voor professioneel gebruik zijn.


‘Voor gereedschap is de technicus de eindconsument en niet zoals bij onderdelen wel het geval is een wederverkoper. Beide segmenten zijn daardoor onvergelijkbaar wat betreft prijsstelling.


“Een consument kan nog wel eens denken dat er geen verschil is tussen verschillende producten, maar een professional weet wel beter. Dat uit zich onder meer in specifieke merkvoorkeur, nog altijd van groot belang voor gereedschap. Pas in de dagelijkse praktijk weet je immers of de gemaakte keuze je echt bevalt. We spreken wel eens mensen die toch voor ons kiezen omdat ze van een eerdere keuze dagelijks spijt hadden.”

Remco Geirnaert nam zo’n drie jaar geleden Serenco over van oprichter Rob Serruijs. “We hadden snel een klik. Nog altijd hebben we een goed contact, best ongebruikelijk na een overname.”

Sweet spot

Met het merk BOXO begeeft Serenco zich – in de woorden van Geirnaert – op de “sweet spot” van kwalitatief handgereedschap, een foam opbergsysteem en gelikte opbergmeubels. “Alles op zijn plaats, een plaats voor alles. Het is puur 5 S of Six Sigma (managementstrategieën met oog op kwaliteitsverbetering, red.). Principes die vanuit lean manufacturing komen hebben de autowerkplaatsen afgelopen decennia steeds beter weten te bereiken, onder meer dankzij de autofabrikanten. Als gereedschap verdwijnt dan is het vaak omdat het is achter gebleven in de auto van een klant. Dat voorkom je door processen te organiseren. Als alles zijn vaste plek heeft valt het ook op als het ontbreekt. Bovendien gaat er geen tijd verloren met het zoeken.”


Doelgroep Serenco ontwikkelde van industrie naar mobiliteit


Geirnaert benadrukt het belang van de mogelijkheid tot naleveringen. “Ook voor oudere productlijnen kunnen we ontbrekende artikelnummers weer aanvullen. Zo kan de klant de set compleet houden. Dat is een voorbeeld van duurzaamheid voor ons, je materiaal zo lang mogelijk nuttig kunnen gebruiken. Of het nu gaat om gereedschap, boosters of de Gojak trolleys. We zien regelmatig boosters die na dik tien jaar trouwe dienst bij ons komen voor vernieuwing van het accupakket. Of een Gojak waar we een nieuw wiel opzetten. Het kan allemaal.”

Blik vooruit

Een jubileum staat doorgaans in het teken van terugkijken, maar ook van de blik vooruit. “Natuurlijk zien we ook dat in automotive een energietransitie gaande is en dat elektrische mobiliteit minder bewegende delen kent. Daar staat tegenover dat het park groeit en we een ouder wagenpark hebben. Wel vinden we het als Serenco belangrijk om ons te verbreden en zo de mobiliteitsbranche in brede zin van dienst te zijn. De fietsenmaker van weleer bestaat eigenlijk niet meer: mede dankzij de elektrische fiets is daar een ware professionaliseringsslag gaande. Het adagium ‘als je kunt sleutelen kun je altijd werken’, gaat nog altijd op en ik zie dat niet snel veranderen. Voor ons blijft er dus een mooie rol weggelegd.”

Serenco Nederland is opgericht in 1986 door Rob Serruijs, die in juni 2018 het stokje heeft overgedragen aan Remco Geirnaert. In de loop der jaren hebben wij ons ontwikkeld tot een erkende importeur en leverancier van (speciaal-)gereedschap en equipment voor de industrie en de autobranche. Het assortiment bestaat onder andere uit de merken BOXO, Powerhand, Power-Start, Gojak, Rakjak, Bootgun en Metrinch. Serenco Nederland levert producten aan klanten verspreid over zo’n 50 landen wereldwijd vanuit de 1600 m2 grote logistieke afdeling. Ook beschikt het over een eigen reparatieafdeling en handige online hulpmiddelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *