De vraag naar goed gereedschap blijft onverminderd groot, zo laten verschillende leveranciers ons desgevraagd weten. Autobedrijven investeren steeds vaker in kwalitatief goed, duurzaam en specialistisch gereedschap.
Goed gereedschap is van groot belang om goed werk te kunnen verrichten, dat weet iedereen. Autobedrijven hebben het druk, dus ook met de vraag naar gereedschap gaat het goed. Fabrikanten zien hun verkoopcijfers toenemen. Naast de bekende items neemt ook de vraag naar specialistische gereedschappen toe. “Ratels, doppen, steeksleutels, ringsleutels, schroevendraaiers, tangen en hamers zijn altijd hardlopers”, aldus Arnold Vennink, Product Marketing Manager van Snap-on Tools. “We zien echter dat ergonomisch, duurzaam, geïsoleerd en specialistisch gereedschap steeds populairder wordt.”
Ook Johan Gijsbertsen, Product Manager bij Serenco Nederland ziet de vraag naar specialistisch gereedschap toenemen. “Vroeger kon een monteur nog wel een ochtendje pielen, maar tegenwoordig moet het allemaal snel. Je ziet dan dat er sneller specialistisch gereedschap wordt aangeschaft. Al heb je dat ene stuk gereedschap maar drie keer per jaar nodig, dan heb je de aanschafprijs toch terugverdiend.”
Als voorbeelden noemt Gijsbertsen warmtebeeldcamera’s en circuittesters. Waar monteurs vroeger eindeloos moesten zoeken naar gebroken kabels, kan nu dankzij goed gereedschap snel een diagnose gesteld worden. “Voor zo’n apparaat betaal je wel een paar honderd Euro, maar het kan zijn dat je dit al na één keer gebruiken hebt terugverdiend”, aldus Gijsbertsen.
Duurzaam repareren
Steeds meer bedrijven zien in dat het loont om te investeren in kwalitatief gereedschap. Niet alleen gaat het minder snel kapot, maar ook kunnen monteurs sneller en veiliger werken. Gereedschap is dan ook een schoolvoorbeeld van het spreekwoord ‘goedkoop is duurkoop’. Kwalitatief gereedschap wordt ook steeds vaker een secundaire arbeidsvoorwaarde. Met het huidige tekort aan goede arbeidskrachten kan een investering in goed gereedschap personeel overtuigen te komen werken of bij het bedrijf te blijven. Goed gereedschap vermindert vermoeidheid en letsel, iets dat voor zowel de monteur als voor de baas belangrijk is.
‘Vroeger kon een monteur nog wel een ochtendje pielen, maar tegenwoordig moet het allemaal snel’
“Kwaliteit, duurzaamheid en service op de werkvloer worden steeds belangrijker”, vertelt Vennink van Snap-on. “Steeds meer bedrijven ruilen kwalitatief minder goed gereedschap in voor Snap-on gereedschap omdat het een monteursleven lang meegaat. Het rendement van Snap-on gereedschap is hoog. En mocht er iets stuk gaan, dan kan de Snap-on franchisenemer het in veel gevallen bij de klant in de werkplaats repareren.”
Ook bij Serenco staat kwaliteit hoog in het vaandel. “Ons gereedschap gaat bijna nooit stuk”, aldus Gijsbertsen. Dit is niet alleen prettig voor de monteur en zijn baas, maar ook voor het milieu. Goed gereedschap is namelijk ook duurzaam, iets dat steeds belangrijker wordt. “Als Serenco nemen wij hier ook onze verantwoordelijkheid. Mocht er onverhoopt toch iets stuk gaan, dan vervangen we het gereedschap niet zomaar. We kijken eerst of het gerepareerd kan worden. In de markt zien we dit steeds minder gebeuren, terwijl reparatie veel duurzamer is dan simpelweg vervangen.”
Hybride en elektrische auto’s
Gereedschappen waarmee men in krappe en moeilijk bereikbare ruimtes kan werken, zijn in opmars. Zo ziet Serenco een aanzienlijke groei in de vraag naar digitale momentsleutels met hoekverdraaiing. Ook Snap-on ziet deze trend. Hun multipositie ratel is ontzettend populair. Terwijl de vraag naar gereedschap op perslucht gelijk blijft, stijgt de vraag naar krachtig maar klein elektrisch gereedschap. Leveranciers spelen op deze trend in. Zo is de nieuwe Snap-on CT9038 accuslagmoersleutel extra compact uitgevoerd, terwijl hij toch erg krachtig is. Hierdoor is hij zeer geschikt voor moeilijk bereikbare en krappe plekjes. Ook hier gaan kwaliteit, ergonomie en duurzaamheid hand in hand.
Gereedschap is dan ook een schoolvoorbeeld van het spreekwoord ‘goedkoop is duurkoop’
Helemaal is dit te merken bij gereedschap dat speciaal voor elektrische auto’s wordt gemaakt. Naarmate het aantal hybride en elektrische auto’s toeneemt, komen ze ook vaker bij autobedrijven. Speciale gereedschappen voor dit type werk worden dan ook steeds populairder. In eerste instantie bleef de vraag wat achter, vertelt Gijsbertsen. “Wij zien nog vrij veel terughoudendheid qua investeringsbereidheid bij potentiële kopers”, zegt hij. Hier gaat het vaak om de oudere generatie monteurs die nog wat huiverig is.
Desondanks ziet Serenco veel potentie in deze markt. Sinds januari verkoopt het de productlijn van SmartSafe. Dit is apparatuur voor diagnose en reparatie specifiek voor elektrische auto’s. Volgens Gijsbertsen is er veel vraag naar deze producten. En niet zonder reden, zo vult hij aan. Met de apparatuur kan een monteur nu in zijn werkplaats reparaties uitvoeren, die hij vroeger elders moest laten doen.
Ook Vennink ziet gereedschappen voor elektrische auto’s snel populairder worden. Bij Snap-on is dit gereedschap ondergebracht bij het Blue-Point label. Volgens Vennink is deze productgroep populair omdat technici steeds vaker gereedschap kiezen op onderscheidende unieke functionaliteit, kwaliteit en veiligheid. De gereedschappen van Blue-Point onderscheiden zich bijvoorbeeld omdat ze meer geïsoleerd staal hebben, waardoor de kans op kortsluiting veel kleiner is. Ook zijn de gereedschappen voorzien van een speciale tweekleurige isolatie. Hierdoor ziet de gebruiker wanneer de beveiligde isolatie versleten is.
Volle gereedschapswagens
De invloed van de elektrische auto is ook zichtbaar bij het aanbod van gereedschapswagens. Zo biedt Snap-on speciale EV-sets: gereedschapswagens die standaard voorzien zijn van bijvoorbeeld isolatiedoppen, gelaatsschermen en geïsoleerde handschoenen en ook afzetpaaltjes en waarschuwingsborden. Werkplaatsen die aan elektrische auto’s willen sleutelen, zijn met zo’n gereedschapswagen in één keer klaar.
Sowieso neemt de verkoop van gevulde gereedschapswagens nog steeds toe. Ook tool stations en kastenwanden winnen aan populariteit. “Lege gereedschapswagens verkopen we nauwelijks”, vertelt Vennink. “Omdat het gebruik van verschillende soorten gereedschap groeit, worden gereedschapswagens regelmatig ingeruild voor grotere exemplaren.”
Ook Serenco ziet de verkoop van dit segment gestaag doorgroeien. Volgens Gijsbertsen komt dit ook door een andere ontwikkeling: werkplaatsen zijn zich aan het verbreden. “Wij zien al een tijdje een verschuiving van autowerkplaats naar mobiliteitswerkplaats”, vertelt hij. Als voorbeeld noemt hij dealerholdings zoals Pon, Louwman en Van Mossel, die zich tegenwoordig ook bezighouden met verkoop, onderhoud en reparatie van fietsen. Met bijvoorbeeld de speciale BOXO-fietsgereedschapsset speelt Serenco in op deze ontwikkeling. Ondanks de verbreding van de werkzaamheden kunnen klanten dus bij één en dezelfde leverancier terecht.
Gezien al deze ontwikkelingen is het niet vreemd dat Snap-on en Serenco de toekomst positief tegemoet zien. De vraag naar kwalitatief gereedschap neemt alleen maar toe. Met dit gereedschap kan immers sneller en veiliger gewerkt worden. Investeringen van werkplaatsen verdienen zichzelf daarom snel terug. Daarnaast neemt de vraag naar gereedschap toe door nieuwe technieken en verbreding van de werkzaamheden. Bovendien neemt het werk voor autobedrijven alleen maar toe, waardoor ze alleen maar meer in gereedschap investeren.