Nederlander kent nieuwe winterbandregel niet

Voor het autobedrijf ligt er een mooie taak om de klant te informeren over de per 1 januari  aangescherpte winterbandenregels in Duitsland. Volgens onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag is namelijk 86 procent van de Nederlandse automobilisten niet op de hoogte.

Vanaf komend jaar volstaat de aanduiding M+S niet meer als kwalificatie voor winterband. Voortaan is het sneeuwvlokjessymbool verplicht op alle nieuwe winter- en vierseizoenenbanden. De verplichting geldt voor alle banden die vanaf dan worden geproduceerd en gemonteerd om in de winterperiode op de openbare weg te gebruiken. De boete bedraagt minimaal 60 euro.

Wetgeving

Markteffect vroeg 1026 Nederlandse automobilisten of zij bekend zijn met de nieuwe regels. Van de personen die aangaven deze winter door Duitsland te gaan rijden is 14 procent op de hoogte, 30 procent weet dat er wel iets wijzigt, maar niet wat; 56 procent zegt helemaal geen weet van de nieuwe regels te hebben. 93 procent denkt bovendien met de markering M+S wel gewoon te voldoen aan de aanstaande Duitse wetgeving. Bijna zes op de tien respondenten weet niet of hun eigen banden zijn voorzien van het sneeuwvlokje. Driekwart kan niet zeggen of er wel of niet M+S op de band staat.

Lastig te begrijpen

“De nieuwe regelgeving is ook best lastig te begrijpen voor de automobilist”, reageert Paul Eidhof, Cluster Director Benelux bij Apollo Vredestein. “Auto’s met M+S-banden die vóór 1 januari 2018 geproduceerd zijn mogen in de winter in Duitsland nog rijden tot 30 september 2024. Let bij het kopen van nieuwe banden nu meer dan ooit op de aanwezigheid van het ’three-peak mountain snowflake’ symbool.” Waaraan hij toevoegt dat alle winter- en vierseizoenenbanden van Vredestein en Apollo deze indicatie hebben. Kijk hier voor een actueel overzicht van de winterbandenregels per land.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †