Er is de laatste vijftien jaar veel veranderd in de automobielindustrie en -branche. Wie het jaarlijkse congres TU Automotive in München trouw bezocht heeft, heeft de veranderingen gedoseerd op zich af zien komen. De belangrijkste ontwikkeling die de afgelopen jaren werd besproken en die nu actueel is, is connectiviteit.
Aanvankelijk werd connectiviteit als eCall voorgesteld. Later werd er de term telematica voor gebruikt en werd het vooral neergezet als een technologische ontwikkeling. Tegenwoordig staat de marketing van connectiviteit centraal. De strijd om de (werkplaats)klant wordt niet meer in de showroom of in de werkplaats gestreden, maar online, met de daaraan gekoppelde dienstverlening als marketinggereedschap. Al die inspanningen moeten uitmonden in een groter gemak voor de consument. Daar word je als onderneming, als merk en als manager op afgerekend. Zo wordt beslist welke klant loyaal blijft en wie juist afhaakt en naar de concurrent gaat. Daarbij staat voorop dat autofabrikanten zich realiseren dat je de moderne en (online) verwende klant meer moet bieden dan hij of zij verwacht. In een wereld waar alles transparant wordt, heeft verrassen een groot effect.