NGK centraliseert logistiek in Duisburg

In het Duitse Ratingen heeft onderdelenfabrikant NGK niet alleen het regiohoofdkantoor maar ook verspreid over verschillende locaties logistieke hubs. Om die inefficiency een halt toe te roepen opende het een eigentijds distributiecentrum in het nabije Duisburg.

De locatie Duisburg is het gevolg van een meewerkende lokale overheid en de nabijheid van belangrijke aanvoerwegen over asfalt, spoor en water. Het splinternieuwe complex telt twintigduizend vierkante meter aan opslagruimte, verdeeld over drie units. Een ervan is voor de logistieke stroom richting de autofabrikanten, de metalen pallets van de Volkswagen-groep springen er direct in het oog. Het merendeel van de pallets is doorgaans van hout.

Handscanners

De tweede unit is voor de onafhankelijke aftermarket, waar onder meer wordt uitgeleverd naar de grote distributeurs. Er worden vanuit hier 44 landen bediend. Hoe internationaal deze doelgroep is blijkt wel uit de zichtbare labels: volgens NGK vormt Europa, het Midden-Oosten en Afrika slechts een kwart van de groepsomzet. Het derde deel in het distributiecomplex is algemene voorraad en de ontvangstruimte. Het geheel is volkomen geautomatiseerd, alleen de computer weet wat waar ligt. Via handscanners worden pakketten samengesteld tot de gewenste orderomvang, eventuele overschotten gaan terug het magazijn in. Geheel volgens de normen van 2017.

Efficiënter

De centralisatie moet een aantal voordelen met zich meebrengen, aldus NGK. De interne kosten worden ermee gedrukt, de leveringssnelheid en de klanttevredenheid kunnen omhoog. Door gebruik te maken van een geautomatiseerde shuttledienst wordt die uitlevercapaciteit bijvoorbeeld verdubbeld. Deze wordt vooral ingezet voor de aftermarket en voor de semiconductorbusiness waar de groep ook in actief is maar die we in dit kader verder buiten beschouwing laten. De snelheidsverbetering maakt het mogelijk dat het ’s middags doorbellen van de order resulteert in een daadwerkelijke levering via de nachtdistributie.