Het is al eerder geprobeerd, maar op de openbare weg hebben ze nog geen doorbraak beleefd: luchtloze banden. Michelin en General Motors hebben nu een nieuwe generatie luchtloze banden voor personenauto’s gepresenteerd. Het prototype heet Uptis, een afkorting voor unique puncture-proof tire system.

Vooralsnog gaan Michelin en GM niet verder dan de aankondiging dat ze gezamenlijk een prototype gaan testen en goedgekeurd willen krijgen, zodat de band vanaf 2024 kan worden geïntroduceerd voor personenauto’s. [responsive-video identifier=”VjiLzc9bD3Q”] Doordat de Uptis geen lucht bevat, betekent de band het einde van het risico op lekke en klapbanden. De voordelen zijn, aldus Michelin en GM, dat dit kosten bespaart, de productiviteit verhoogt, de automobilist zich veiliger voelt en er grondstoffen worden bespaard op de productie van banden en reservewielen. Michelin wijst erop dat er momenteel jaarlijks tweehonderd miljoen banden voortijdig worden afgedankt als gevolg van inrijdingen of beschadigingen.

Tweel

Het is overigens niet voor het eerst dat Michelin experimenteert met luchtloze banden. Voor speciale voertuigen zoals grasmaaiers en golfkarren heeft Michelin inmiddels een heel assortiment luchtloze banden onder de naam Tweel. Ook is Michelin niet de enige die mogelijkheden ziet voor een luchtloze band. Zo presenteerde Toyo tijdens de IAA in het najaar van 2017 de no air-band.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
30 juni 2025
Dekra viert honderdste verjaardag
30 juni 2025
RAI Vereniging: Zet mobiliteit centraal
30 juni 2025
Clepa presenteert duurzaamheidsmanifest
30 juni 2025
Focus op bandenafzet
27 juni 2025
Formeel akkoord over cao MvT
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
Meest bekeken berichten
Recente reacties