Enquête: vaker naar grossier voor olie

De technische eisen die autofabrikanten stellen aan de voor hun motoren gebruikte smeermiddelen worden steeds complexer. De breed georiënteerde universele werkplaats ziet zijn inkoop op dit vlak dan ook veranderen.

Om de veranderende olievoorkeuren van het autobedrijf te polsen heeft de redactie van Aftersales Magazine een enquête gehouden onder de lezers. Van alle respondenten geeft ruim de helft aan vaker olie via de grossier te bestellen dan voorheen. Voor een vijfde is er geen verandering merkbaar. De overige 28 procent trekt juist minder vaak bij de grossier aan de bel. De breedte van de gevoerde voorraad blijkt fors onder de respondenten. Slechts een vijfde houdt maximaal drie typen in voorraad. Vier van de tien hebben er tussen de vier en zes. Nog eens een vijfde heeft er tussen de zeven en negen. Een op de acht heeft er tien of meer.

Bedrijfstype

Verreweg de meeste reacties op onze enquête kwamen vanuit het universele kanaal. Ongeveer een op de acht reacties kende een merkdealerachtergrond. Direct valt dan op dat de bedrijfsgroottes een andere schaal hebben. Met 23 monteurs en 25.000 liter op jaarbasis is de toppositie in onze enquête op dit vlak dan ook voor een merkdealer. Deze uitschieter laten we even buiten beschouwing. Wat we overhouden is een gemiddelde omvang van 2,6 monteurs per universele werkplaats en 3,3 monteurs voor een merkdealer. Op jaarbasis blijkt er dan gemiddeld gesproken 4910 liter olie omgezet te worden in het dealerbedrijf, tegen 2975 liter bij de onafhankelijke werkplaatsen. Lees het hele artikel in nummer 2 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 23 februari is verschenen.