Potenza Sporten op Lommel

Deze intimi hebben het niet over autogas wanneer ze LPG zeggen. Zij refereren aan het Lommel Proving Ground, de Belgische privé-testbaan van Ford. Bridgestone presenteerde er de nieuwe Potenza Sport, terwijl de gecamoufleerde Focussen het achtergronddecor verzorgden.

Nu zijn Ford en Bridgestone/Firestone internationaal geen onbekenden van elkaar, integendeel. De banden (woordspeling onbedoeld) gaan nog terug tot de tijden van Henry Ford de eerste. Volgens Robert Veraart (manager consumer products Benelux) ligt de aanleiding om Lommel als locatie in te zetten iets genuanceerder. De band ligt al in de markt, maar de fabrikant kon door de pandemie niet eerder retailers en pers verzamelen voor een marktintroductie. “Deze periode kon dat weer, omdat de maatregelen versoepeld zijn. Doorgaans is Circuitpark Zandvoort een veel door ons gebruikte locatie maar de kalender bood geen ruimte en dan ga je naar alternatieven op zoek. Ervan uitgaande dat Fords eigen testbaan prachtige faciliteiten kent leek me dat voldoende reden om de mogelijkheden te inventariseren.” Het blijkt dat Ford in toenemende mate openstaat voor dergelijke externe partijen om de faciliteiten te benutten. Mits dat de eigenlijke doelstelling van het gebied niet in de weg staat, uiteraard. Dat is ook de reden dat telefoons bij binnenkomst worden afgeplakt en het nemen van foto’s niet wordt toegestaan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de te ondertekenen papieren… Eenmaal achter de slagboom ontvangen we onze badge en bivakmuts. Het merendeel van de praktijkproeven hebben we verplicht een helm op, de bivakmuts houdt de leenhelm zo schoon mogelijk. Vergeet ook de obligate mondkapjes niet en de setting is compleet.

Artikelnummers

Om de nieuweling aan de spreekwoordelijke tand te voelen staan twee Ford-modellen ter beschikking. Allereerst de Puma, als B-segment cross-over (zeg maar de Fiesta SUV) een uitermate courante marktpartij. Alle grote merken hebben inmiddels wel zo’n kleine SUV, al dan niet ten koste van een station in dat segment. Het is bovendien een goed voorbeeld van de immer breder wordende collectie aan maten om al die voertuigtypen van schoeisel te voorzien. Ik vraag Veraart ernaar: “Het aantal artikelnummers wordt in de markt groter en groter, maar bij ons is dat lastig te zeggen. We hebben juist de afgelopen jaren gesneden in het aantal modelnamen om het de handel en de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken. Plat gezegd: we hebben nu de Turanza voor regulier zomers gebruik, de Blizzak voor de winter en de Weather Control als vierseizoenenband. De Potenza Sport maakt de serie compleet als sportieve band. En voor het ultrasportieve segment volgt er nog een Potenza Racing. Beide trends staan dus haaks op elkaar.”

Terug naar het asfalt. De Puma staat klaar om de Potenza’s Sport op het natte wegdek uit te proberen. Daartoe besproeit een tractor met watertank met enige regelmaat een door pylonen afgezet parcours. Nu profiteert het evenement van één van de laatste echte zomerse dagen van september dus in die waterlaag tekent zich al snel de ideale lijn af in de vorm van een droog spoor. Dat merk je ook direct aan de handling van de Puma. De Potenza’s Sport bieden veel vertrouwen met de maximale waterfilm op het asfalt, de combinatie van droog en nat zorgen direct voor een speelser karakter.

Zaagtand

Op dezelfde asfaltvlakte is nog een parcours uitgezet. Het begint met een Focus ST en eindigt met een veldje badeendjes. Tussen die twee grootheden ligt een route met knijpende en minder knijpende bochten en een noodstop vanaf zo’n 90-100 km/u. Het ‘record’ waarbij nog net geen badeend sneuvelde kwam op 104 te liggen. Na afloop van de eerste twee uurtjes met capabele en mindere capabele bestuurders werpen we terloops een blik op het profiel van de voorbanden. Juist, die in deze potente voorwielaandrijver al het werk moeten doen. Het resultaat laat zich best omschrijven als een zaagtandprofiel: de blokken hebben aan de linkerzijde ervan nog voldoende profiel en zijn aan de andere kant ervan versleten. Bedenk wel dat dit het effect is van uren lang hetzelfde rondje langs die knijpende bocht waaruit vol wordt geaccelereerd. Overbodig te melden dat de Puma de hele dag met één bandenset kon doen, terwijl de Focus tijdens de lunch vers rubber kreeg.

Aan de andere kant van het Ford-gamma, maar voor Ford in ons land zeker geen volumemodel is de Mustang. Nee, niet die elektrische SUV, maar het sinds 1965 geëvolueerde coupémodel. Ford had twee exemplaren neergezet: met een brullende vijfliter V8 en met de tweeliter ecoboost die we ook reden in die lichtere Focus ST. Klein verschil: die reden we zelf. Wil je op Lommel de kombaan op snelheid mogen gebruiken dan zul je tot het Ford testrijderskorps moeten behoren, zoals Tim Gabriëls. In zijn handen hebben de Potenza’s Sport geen enkele moeite met de circa 1700 kilo zware Amerikaan (voor de viercilinder welteverstaan). De baan is door de lichte neerslag in de middag minder snel dan ervoor, maar de feedback vanuit het rubber is er. Sowieso is de balans in de viercilinder gunstiger dan in de V8, die niet alleen zo’n honderd kilo zwaarder is maar ook meer gewicht in de neus heeft.

Vergelijken

Vergelijkingsmateriaal was ter plaatse niet voorhanden. Niet van concurrerende merken, niet van het vorige model. Voor de keiharde testresultaten verwijst Bridgestone daarom graag naar twee kanten. De traditionele bandentests die de Duitse consumentenbladen organiseren en de door Bridgestone zelf geïnitieerde test van TÜV SÜD. Als we de resultaten onder ogen krijgen valt ons direct een vreemde eend in bijt op: Continental staat er niet met diens SportContact vermeld maar met een PremiumContact. Testobject was een Audi S4 3.0 TFSI voorzien van banden in de maat 245/40 R18. De overige tegenstrevers zijn de te verwachten namen: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, Michelin Pilot Sport 4 en Pirelli P Zero 4. Stefaan Moonen, Brand Manager & head of marketing Benelux, snapt de opmerking. “Het viel ons ook op. Zij kiezen de concurrenten en kopen de banden op de vrije markt. We hebben daar zelf geen rol in, om de resultaten niet te beïnvloeden.”

Naast deze twee bronnen communiceert Bridgestone ook nog cijfers waarbij de nieuwe band en zijn voorganger worden vergeleken. Bij interne tests die zijn uitgevoerd in het Bridgestone Technical Centre Europe met wederom een Audi A4 op banden in de maat 245/40R18, behaalde de Bridgestone Potenza Sport een tien procent langere geschatte levensduur in kilometers dan zijn voorganger, de Potenza S001, in dezelfde maat. De in Europa ontwikkelde en geproduceerde Potenza Sport is leverbaar in 96 maten, met een velgdiameter van 17 tot 22 inch. De labelwaarden zijn op nat altijd een A, voor de rolweerstand variëren ze met de verschillende maten tussen C en E. Verschillende merken hebben de nieuwe band geselecteerd als eerste-montageband, waaronder Maserati voor zijn MC20 supercar, Lamborghini voor de Huracán STO en BMW voor de 8-serie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.