RAI Vereniging lanceert publieksanimatie WLTP

Om de consument op een eenvoudige manier uit te leggen hoe de nieuwe ‘WLTP’-emissietest voor personenauto’s werkt, lanceert RAI Vereniging een animatie.

Het ruim twee minuten durende filmpje doet uit de doeken hoe sinds september jl. nieuwe auto’s worden getest op uitstoot van schadelijke stoffen, CO2 en brandstofverbruik. Volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck is dit een voor de consument “belangrijk, maar complex onderwerp”. Ontoereikende informatie zorgt zijns inziens dat begrippen als ‘schoon’ en ‘zuinig’ door elkaar worden gehaald. Ook zou volgens de belangenorganisatie onjuiste maatschappelijke beeldvorming ontstaan. “Met deze animatie willen wij het grote publiek beter informeren over de veranderingen in de auto-industrie en hoe deze testen zorgen voor meer betrouwbare informatie over de praktijkprestaties.”

Opvolger

Sinds 1 september 2017 worden alle auto’s die nieuw op de Europese markt komen getest volgens de WLTP-methode. Vanaf 1 september 2018 geldt dit instrument voor alle nieuwe auto’s die worden verkocht. WLTP vervangt de NEDC-test. De animatie toont niet alleen de verschillen maar legt ook het belang van de opvolger uit. Ook op een andere manier zal de WLTP zijn impact op de markt hebben, betoogde onlangs Autotelex. De nieuwe testprocedure zal volgens de restwaardebepaler een tweedeling creëren op het gebied van nieuwverkoop en restwaardes. “Er ontstaan nieuwe winnaars en verliezers.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †