RDW: plan voor betere respons terugroepactie

RDW werkt aan een rapport met mogelijkheden om het percentage herstelde voertuigen door recalls te vergroten. “Over dit verbetertraject zijn we in gesprek met de branche en het ministerie. Dit rapport zal binnenkort naar de Kamer worden gezonden.”

De rijksdienst doet de aankondiging in reactie op berichtgeving eerder vandaag van BNR. Sinds de start van de registratie in 2012 zouden circa 790.000 recall-auto’s onverminderd met gebreken de weg zijn opgegaan. Aangezien er geen formele verplichting bestaat om een recall te laten uitvoeren, ontstaat een administratief ‘niemandsland’. Er geldt weliswaar een oproep voor het voertuig, maar opvolging vindt niet plaats. Dat steeds meer voertuigeigenaren betrokken zijn bij een terugroepactie komt volgens RDW mede door de groeiende openheid bij fabrikanten. “Daarnaast is de toegenomen technische complexiteit van voertuigen een reden voor meer terugroepacties.”

Airbag

Sinds 2012 zijn in ons land 3.250.000 auto’s teruggeroepen en is ruwweg een kwart niet gerepareerd. De mankementen variëren in ernst: van defecte ruitensproeiers tot een ruit die uit de sponning dreigt te vallen en metaaldeeltjes die meekomen bij het activeren van de airbag. In een reactie zegt Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging, dat de keten fabrikant-importeur-dealer er alles aan doet om de berijder te waarschuwen. Nonchalance, vergeten, onbereikbaarheid als zoveelste eigenaar of (onterechte) angst dat een bezoek aan de dealer geld kost zijn veelgehoorde redenen dat een oproep geen gehoor vindt. Wie niet reageert, is volgens De Bruijn verantwoordelijk voor de gevolgen. Hij oppert de mogelijkheid om, afhankelijk van de ernst en de duur van de recall, in uiterste gevallen het apk-bewijs of kenteken in te trekken. Ook het weigeren van een tenaamstelling zolang in het RDW-register nog een terugroepactie openstaat zou een maatregel kunnen zijn.

Voertuigen

Overigens is op het cijfer van ‘790.000 auto’s’ wel wat af te dingen. Het register met recalls bevat alle voertuigen waarop de RDW toezicht houdt – dus ook motorfietsen en bromfietsen. Bovendien kan per voertuig meer dan één recall van toepassing zijn.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †