Site4cars leadgenerator voor auto-onderhoud

Onder de noemer Site4cars is afgelopen vrijdag een online platform van start gegaan voor vraag en aanbod rond aftersales. De eerste 45 montagepartners zijn inmiddels aangesloten.

Het gaat om een initiatief van Marco Brinkers en Toine Brouwers, oud-collega’s bij automaterialengrossier APS. Via de kentekenmodule kiest de klant de onderhoudsbehoefte voor zijn voertuig. Ook bepaalt hij of de onderdelen thuis of bij een montagepartner afgeleverd moet worden. De onderdelen rekent de klant af bij Site4cars, de montagekosten bij de deelnemende garagist. “We brengen vraag en aanbod rond de aftersales bij elkaar”, legt Toine Brouwers uit. “We geloven in het concept, vanzelfsprekend, maar we beseffen heel goed dat we niet te veel tegelijk moeten willen”, zegt Marco Brinkers, aldus verklarend waarom er gekozen is voor de olievlekbenadering. Toch verwachten beide heren tegen het einde van dit jaar landelijke dekking te hebben. “De persoonlijke benadering is voor ons heel belangrijk”, benadrukt Brouwers. “Als je met een spreekwoordelijk doos onderdelen binnenstapt om die te verkopen is dat heel iets anders dan een gedachte te verkopen. Als de garagist beseft dat klanten online shoppen en open staat voor dat promotionele kanaal genaamd internet, benutten we de kans.”

Leadgenerator

Een garagist die instapt weet zich volgens de mannen verzekerd van een leadgenerator: “We weten ook heel goed dat we nu geen succeshistorie kunnen overleggen en dat bedrijven dus instappen op onze ervaring in de markt. Daarom bieden we een eerste proefjaar. We willen met die partners van het eerste uur samen een geweldig concept neerzetten. Dat vraagt van beide kanten wel een luisterend oor om het maximale uit de markt te kunnen halen.” montagepartnerssite4cars

Regiobescherming

De partners van Site4cars krijgen een regiobescherming, zodat er voor de formule een nationale grens in zicht komt bij zo’n driehonderd bedrijven. “Belangrijk is dat de ondernemer baas blijft over zijn eigen tent”, onderstreept Brouwers. “Maximaal vijf tot tien procent van de omzet van de garagist zou via Site4cars mogen binnenkomen, niet meer. Voor de garagist is dit concept aantrekkelijk omdat het een extra inkomstenbron oplevert die niet hoeft te kannibaliseren met de bestaande klantenkring.”

Waar bezorgen?

Om dit alles te bereiken verzorgt Site4cars promotie richting automobilisten, bijvoorbeeld via sociale media en landelijke radio. De klant kan via de kentekenmodule op de site de voor de auto benodigde onderhoudsbehoefte kiezen. Hierbij gebruikt Site4cars zowel Teccom als Tecrmi voor de achterliggende voertuigdata. Vervolgens krijgt de klant drie opties: goed, beter of best. Het onderscheid in prijs tussen de drie zit dan onder meer in de gekozen merken. Vervolgens kiest de klant voor het thuisbezorgen van de onderdelen of het afleveren bij een van de montagepartners.