Stakingen bij Stern en Dijkstra Citroën

Een dag na de afgeblazen staking wordt het werk dinsdag 20 november alsnog neergelegd bij Stern Zuidoost in Amsterdam. Ook de automonteurs van Dijkstra Citroën in Groningen staken de hele dag.

De staking bij Stern stond eigenlijk voor 19 november gepland, maar die werd afgeblazen nadat Stern zijn klanten had gewaarschuwd dat de werkplaats die dag niet bereikbaar zou zijn. Met de stakingen willen de vakbonden komen tot een cao voor het motorvoertuigen- en tweewielerbedrijf waarin geen verplichting is opgenomen tot werken op zaterdag, met behoud van toeslag en een fatsoenlijke loonsverhoging.

Krachtig

Albert Kuiper, bestuurder FNV Metaal: “De strijd voor een goede cao breidt zich als een olievlek uit. Steeds meer garages en monteurs sluiten zich aan. Ze laten daarmee zien dat het vrijwillig houden van het werk op zaterdag van groot belang is, net als de toeslag en een goed loon. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit krachtige signaal uiteindelijk met een goede cao beloond gaat worden.” Toch valt op dat het geregeld dezelfde bedrijven betreft waar gestaakt wordt. FNV-bestuurder Bart Plaatje: “Het zijn wel elke keer andere vestigingen. We spreiden de acties ook over de diverse regio’s. Vorige week waren de eerste acties in de regio Rotterdam. Dan komen ook weer andere spelers in beeld. En in het zuiden hebben we nog helemaal geen actie gevoerd, dus als het nodig is, komen ook de Van Mossels nog wel aan de beurt.”

Zaterdag

De acties spitsen zich vooral toe op het werken op zaterdag. Bart Plaatje: “Toen de Bovag inzette op de zaterdag als gewone werkdag wist ik dat het met de actiebereidheid wel goed zat. Onder de leden, maar ook onder de niet-leden.” Achter de schermen is er wel overleg, maar vooralsnog is er geen zicht op of er bij de onderhandelingen ook vooruitgang wordt geboekt. Bovag-woordvoerder Paul de Waal: “Het is een broedende kip. Die moet je niet storen. We willen graag praten en we denken ook dat er genoeg is om over te praten.”

Andere cao’s

Ondertussen is het de betreffende partijen in schadeherstel en de was- en tankbranche wel gelukt om een nieuwe cao af te sluiten. Voor deze twee branches zijn onder meer loonsverhogingen afgesproken van respectievelijk 0,31 en 2 procent per 1 januari 2019. Paul de Waal: “De cao voor het carrosseriebedrijf wordt afgesloten door Focwa. Daar hebben wij nu nog geen bemoeienis mee. Dat zou kunnen veranderen op het moment dat wij een meerderheid van de schadeherstelbedrijven gaan vertegenwoordigen. En de cao voor de tankstations doen wij al sinds jaren geleden die branche werd afgesplitst van de motorvoertuigenbranche. Het is toch meer een retailbranche, waar heel andere arbeidsvoorwaarden op van toepassing zijn.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters