Kampioenen kiezen voor kwaliteit

Opgericht in 1925 is het onderdelenmerk NAPA groot in Amerika, met een jaaromzet van 8,5 miljard dollar, 6600 NAPA Autoparts-winkels en een herkenningsscore van 94 procent onder monteurs. In Europa (napaautoparts.eu/nl) is NAPA geïntroduceerd in 2021. Sterk verbonden met de autosport heeft het merk in autocoureur Stéphane Kox en voormalig wielrenner, tegenwoordig autocoureur Tom Boonen ambassadeurs die het merk ook in de Benelux in de kijker zetten.

partnercontent

Vooral bekend als wielrenner heeft Tom Boonen na zijn wielercarrière serieus werk gemaakt van zijn oude passie, de autosport. Trouwens, voordat hij beroepswielrenner werd, was er al een link met de automotive. “Ik ben ooit begonnen met een opleiding tot automonteur, dat is waar. Vanaf dat ik me kan herinneren heb ik interesse gehad in auto’s. Dankzij mijn sport heb ik gelukkig over de middelen kunnen beschikken om heel wat leuke auto’s te rijden en zelfs te racen. Dus ja, auto’s zijn wel een grote passie van mij.”

Stéphane Kox
Autocoureur Stéphane Kox is nog altijd actief in de racerij, in verschillende raceklassen, en werd in 2015 Benelux-kampioen in de toerwagenklasse BMW M235 iCup. Daarnaast is Kox instructrice voor Lamborghini Squadra Race en sinds 2022 pitreporter in de Formule 1 bij Viaplay.

Innovaties

Net als Tom Boonen helemaal maf is van autosport, en tegenwoordig ook zelf geregeld op het circuit te vinden is, is ook Stéphane Kox een echte kampioen op dit terrein. Die link met de racerij is in haar ogen ook voor een onderdelenmerk als NAPA van belang. “Eigenlijk is de racerij voor de hele automotive industrie van belang, omdat in de racerij ontwikkelingen plaatsvinden die doorsijpelen in de personenwagenmarkt. Dus alles wat in de racerij wordt ontwikkeld, doorontwikkeld en geïnnoveerd, zie je uiteindelijk terug in productieauto’s en dus ook in de onderdelen daarvoor. Neem het multifunctionele stuurwiel. Dat is echt afkomstig uit de racerij. Tegenwoordig rijden we daar bijna allemaal mee. Waar het stuur vroeger alleen bedoeld was om mee te sturen, kunnen mensen nu niet meer zonder het multifunctionele stuurwiel. Ze willen tijdens het rijden de radio aanzetten, harder of zachter zetten, de cruise control bedienen, de lichten…”


‘In de racerij vinden ontwikkelingen plaats die doorsijpelen in de personenwagenmarkt.’


“Daar komt bij dat alles wat in de racerij gebeurt, extremer is dan wat er op de weg gebeurt. Dus als het in de racerij goed functioneert, is het zeker goed genoeg op de weg. Het is leuk dat die link met de racerij door de komst van NAPA ook belicht wordt op de Europese markt. Garagehouders, of monteurs zijn zich misschien helemaal niet bewust dat sommige technologieën of onderdelen afkomstig zijn uit de autosport.”

Extreem

Tom Boonen kan zich helemaal vinden in de woorden van Stéphane Kox: “De autosport is ontstaan om constructeurs, de autofabrikanten naamsbekendheid te geven. Het was echt een kwestie van: race on Sunday, sell on Monday. Dat gold zeker voor de 24 uurs wedstrijden. Dat zijn ware martelpraktijken voor een auto, voor de ophanging, de koppeling, remmen… Alles gaat wel een keer stuk en het zijn allemaal producten die NAPA ook levert. Dankzij de uitgebreide tests in de racerij zijn de auto’s van vandaag de dag zo goed geworden. De Porsche Carrera waar ik momenteel mee race, is daar een goed voorbeeld van. Die auto is in de loop van vijftig jaren steeds verder doorontwikkeld. Het principe blijft hetzelfde, maar die auto is juist zo goed geworden dankzij de vele mensen die ermee racen.”
De racerij spreekt tot de verbeelding, niet zelden tot die van de monteur. Tom Boonen is er het sprekende voorbeeld van. “Het is niet risicoloos, spectaculair. Voor een mekanieker is er natuurlijk niks mooiers dan om met goed materiaal te werken. Dus ja, de racerij is voor een onderdelenmerk als NAPA een mooi uithangbord, om het aantrekkelijk en bekend te maken bij een breed publiek.”

Tom Boonen
In zijn professionele wielercarrière won Tom Boonen vele wedstrijden, waaronder driemaal de Ronde van Vlaanderen en viermaal Parijs-Roubaix. In 2005 werd hij wereldkampioen op de weg en in 2007 won hij het puntenklassement in de Tour de France. Na zijn wielercarrière stortte Boonen zich op de autosport. In 2021 won hij de Benelux Cup in de BMW M2-klasse. Inmiddels is hij actief als coureur in de Porsche Carrera Cup en daarnaast is hij vaste sportanalist bij DPG media (wielrennen) en Playsport (Formule 1).

Amerikaans

De beide NAPA-ambassadeurs traden al eens tegen elkaar in het strijdperk. In drie online video’s van de NAPA Challenge straalde daarmee ook de funfactor duidelijk af op het merk. In die challenge bleef Stéphane Kox haar tegenstrever nipt voor. Stéphane Kox: “We hebben buitengewoon veel lol gehad, die twee dagen dat die video’s zijn opgenomen. Daarmee, met winacties en ook die link met de racerij, willen we ook die lol overbrengen op het publiek. Ik denk ook dat dat goed gelukt is.”

Nou is NAPA een echt Amerikaans merk, een gevestigde waarde in de onderdelenbusiness in Amerika. Met twee ambassadeurs die misschien een beetje minder Amerikaans zijn, moet NAPA ook voor klanten in de Benelux een aantrekkelijke keuze worden. Stéphane Kox: “We reden in die video’s ook met Mustangs. Als er iets Amerikaans is, is het wel een Ford Mustang. Daarmee willen we ook die Amerikaanse heritage overbrengen. Juist omdat Tom en ik wat minder Amerikaans zijn, vind ik het zo leuk dat ze ons benaderd hebben om de Benelux-markt te bereiken.”
Buiten dat biedt het Europese NAPA-portfolio een breed en diep assortiment onderdelen voor de meeste in Europa verkochte merken, waaronder Audi, BMW, Citroën, Fiat, Jaguar, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Skoda, Volkswagen en Volvo.

Kwaliteit

Last but certainly not least is er nog de kwaliteit van de onderdelen, waar NAPA met drie jaar garantie helemaal achter staat. Tom Boonen: “Behalve het verbreden van de naamsbekendheid willen we natuurlijk de kwaliteit van het product overbrengen. Het is in Amerika het meest gekozen merk voor onderdelen in de aftermarket. Ze zijn veelal geproduceerd door fabrikanten van A-merken, dus de kwaliteit staat buiten kijf, bij een gunstige prijsstelling. Daarbij worden de onderdelen mooi verpakt en staat er met Alliance Automotive Group Benelux een sterke, internationale organisatie achter die zorgt voor beschikbaarheid, distributie en een hoge wagenparkdekking. De onderdelen zijn exclusief verkrijgbaar bij PartsPoint-vestigingen en Precisium-grossiers, die een enorme beschikbaarheid hebben. Bestellen kan 24 uur per dag, levering geschiedt meerdere keren per dag, dus monteurs of garagehouders hoeven zelf geen onderdelen op voorraad te houden. Die hele organisatie maakt het voor autobedrijven interessant om voor NAPA te kiezen.”

Stéphane Kox: “NAPA telt op dit moment zestien productlijnen, waaronder accu’s, remblokken, distributiekits, ruitenwissers… De productlijnen worden de komende jaren verder uitgebreid, ook naar productlijnen speciaal voor elektrische voertuigen. EV-laadkabels zijn bijvoorbeeld al geïntroduceerd, zodat de garagist straks helemaal op NAPA kan terugvallen.”

Join #TeamNAPA on social media! @napabenelux

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3970 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *