De tien grootste terugroepacties aller tijden

De Britse leasemaatschappij OSV heeft een top-10 gemaakt van de grootste terugroepacties in de autobranche. En nee, het dieselschandaal van Volkswagen staat in dit overzicht niet op 1.

In de ranglijst draait het niet om de financiële schade die de betreffende fabrikant leed maar om de aantallen voertuigen die hij moest terugroepen. De oudste recall dateert van 1971, de jongste van – inderdaad – 2016, het jaar waarin Volkswagen grootschalig actie moest ondernemen.

Koploper

Koploper in aantallen voertuigen is Ford, dat in 1980 problemen kreeg met 21 miljoen voertuigen, verdeeld over méér dan één model. Er was gedoe met de versnelling die uit de parkeerpositie schoot en de auto daarmee vrij baan gaf. In eerste instantie dacht de fabrikant ervan af te komen met een speciale waarschuwingssticker voor elke getroffen auto-eigenaar. Uiteindelijk riep Ford echter alle exemplaren terug voor een reparatie. Ford bezet ook de tweede plaats in het OSV-overzicht. Hier is 1999 het rampjaar, ditmaal goed voor vijftien miljoen voertuigen. In sommige auto’s had een schakelaar voor de cruise control vlam gevat. Het brons gaat naar kwaliteitskoning Toyota, dat in 2009/2010 een steekje liet vallen dat negen miljoen voertuigen aanging. Problemen met het gaspedaal resulteerden in onverwachte accelaratie en enkele aanrijdingen.

Contactschakelaar

Het dieselschandaal van Volkswagen valt net buiten het ‘erepodium’, met 8,5 miljoen recalls als gevolg om de gemanipuleerde software aan te passen. Deze operatie loopt overigens nog. Halverwege de jaren negentig (1996) moest Ford in actie komen toen bleek dat de contactschakelaar de oorzaak was geweest voor brand in een reeks auto’s. De fabrikant ontbood 7,9 miljoen wagens naar de werkplaats. Op de zesde plaats vinden we Toyota, dat in 2012 zo’n 7,4 miljoen auto’s moest laten voorzien van deugdelijke elektrische ramen. De oudste recall stamt uit het jaar 1971 en staat op het conto van General Motors, toen foutieve montage van de motor soms bleek te kunnen resulteren in plotse acceleratie. Zeven miljoen ingrepen (extra bouten) in evenzovele eind jaren zestig geleverde auto’s waren het gevolg. Tien jaar later was het de beurt aan General Motors (plaats 8). Na een groeiend aantal meldingen van ongevallen bleek in 1981 een bout van de achtervering de boosdoener. Het gevolg: 5,8 miljoen auto’s terug naar de dealer.

Airbag

Een vergelijkbaar aantal auto’s moest General Motors in 2014 terugroepen. De contactschakelaar kon in sommige auto’s soms onderweg de motor afzetten en daardoor het opblazen van de airbag blokkeren. Naar schatting kostte dit grapje GM iets meer dan vier miljard dollar. Hekkensluiter in het overzicht is Honda – eveneens in 2014 en eveneens met airbags die niet of onjuist werden opgeblazen. Verdeeld over zo’n twintig verschillende modellen lieten de japanners noodgedwongen 5,4 miljoen personenwagens terugkomen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †