‘Tijdgebrek meest gebruikte trucje merkkanaal’

Meer nog dan ’techniek’ wordt ’tijdgebrek’ door het merkkanaal gebruikt als blokkademiddel tegen universele autobedrijven inzake reparatie en onderhoud. Dat vermoeden uit ECSA, de overkoepelende vereniging voor de merkspecialisten, in een interview met Aftersales Magazine.

“Men wil dan bij een terugroepactie best helpen”, aldus woordvoerder Jur Ooijman, “maar zit zogenaamd vol. ‘Duurt nog drie weken’. Ik noem dat actief verzet.” ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG (Mercedes). Het sinds november 2016 geopende online meldpunt staat ook open voor andere universele autobedrijven. Als voorbeelden van obstructie noemt Ooijman ook de weigering een teruggeroepen auto in te nemen ‘omdat hij ‘m heeft niet geleverd’. Ook zou soms informatie uitsluitend in het Engels worden verstrekt, terwijl het intranet van de betreffende importeur ook de Nederlandse vertaling bevat. “We vermoeden dat de diepere strategie is de niet-merkdealer in een negatief daglicht te zetten: ‘kijk maar, hij weet het niet’ of ‘hij kan het niet’.” In hoeverre de vermoedens juridisch bewaarheid kunnen worden, moet de komende maanden blijken. De input vanuit het autobedrijf wil ECSA later dit jaar, via Bovag, neerleggen bij de mededingingsautoriteiten in Brussel. Het interview staat in de nieuwe, vrijdag verschenen editie van Aftersales Magazine.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †