Vierseizoenenband wint terrein

De meest recente wintermeting door Kwikfit van het wegdekaandeel van de diverse bandenfabrikanten laat zien dat het aandeel zomerbanden op de weg sinds het winterseizoen 2015/2016 aan het verminderen is. De winterband en vooral de vierseizoenband nemen de wegen in het winterseizoen langzaam over.

Banden zijn een belangrijk product. Ze bepalen voor de autoberijder mede en volgens sommigen zelfs hoofdzakelijk de rijveiligheid. Voor het autobedrijf en de bandenspecialist zijn banden in de vervangingsmarkt essentieel voor het klantencontact en daarmee de potentiële werkplaatsomzet. 34,9 procent wisselt tweemaal per jaar zijn banden. Daarnaast is het een aandachtspunt bij de apk. In totaal worden er per jaar meer dan acht miljoen personenautobanden verkocht en gemonteerd. Een niet te veronachtzamen klantenbinder en kassavuller.

Bandenhotels

Dat de vierseizoenenband aan populariteit heeft gewonnen, is duidelijk in de cijfers te zien. Met 11,5 procent laat de vierseizoenenband voor het eerst dubbele cijfers noteren. Het is ook de grootste groeier van de drie bandentypen.
Bandentypen in % 2019/2018 2018/2017 2017/2016 2016/2015 2015/2014
Vierseizoenenband 11,5 8,7 9,0 6,7 5,3
Winterband 34,9 33,4 31,8 29,7 37,1
Zomerband 53,6 57,9 59,2 63,6 57,6
De vierseizoenenband is overigens niet zozeer de vervanger van de winterband, maar vooral van de zomerband. De populariteit van de winterband nam namelijk ook iets toe, ondanks de relatief milde winter. Wellicht dat het groeiende aandeel zakelijk verkochte nieuwe auto’s, ook door privélease, hier mede debet aan is. Het weer alleen zal niet de belangrijkste trigger zijn geweest. Aan de hand van de gemeten resultaten lijkt het erop dat de bezetting van de bandenhotels voorlopig nog goed is. Die vaste waarde onder het verdienmodel van menig autobedrijf en bandenspecialist handhaaft zich dus voorlopig en blijft zodoende bijdragen aan de winst.

Vredestein

Wat verder opvalt, is dat niet Michelin met de Cross Climate de top drie van vierseizoenenbanden aanvoert, maar Vredestein (32,0 procent). Daarna volgen Goodyear (12,1 procent) en Michelin (11,3 procent) op respectabele afstand van de Nederlands-Indiase marktleider. Het heeft volgens diverse bandenretailers alles te maken met de manier waarop Vredestein, dat ook de winterbandenranglijst aanvoert, momenteel zijn marketing richting het universele autobedrijf inzet. Daarbij komen kennelijk sterke nationale gevoelens bovendrijven.
Marktaandeel winterbanden in % 2019/2018 2018/2017 2017/2016 2016/2015 2015/2014
Vredestein 15,0 15,0 13,7 13,6 14,9
Continental 13,4 12,2 16,0 15,9 13,5
Michelin 10,8 13,8 15,4 14,2 12,9
Top drie 39,2 41,0 45,1 43,7 41,3
Overigens zijn de Cross Climate-banden nog maar relatief kort op de markt, wat ook meetelt. Michelin heeft de komende jaren zodoende nog wel een wereld te winnen, denken bandenretailers. De wintermeting van het wegdekaandeel toont in ieder geval aan dat de zomerband op zijn retour is, ook maakt die nog meer dan de helft van het wegedekaandeel uit. De vraag is of het aandeel in de zomer verder zal afkalven, wanneer de populariteit van de vierseizoenenband na de winter doorzet. Lees dit artikel in nummer 3 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 22 maart verschijnt.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1699 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen