Vierseizoenenbanden blijven terrein winnen

Het aandeel gemonteerde all season-banden in het totale Nederlandse personenautopark blijft toenemen. Uit de elfde, door KwikFit georganiseerde zomermeting (uitgevoerd in week 33-35) van het wegdekaandeel personenautobanden blijkt dat all season-banden, of vierseizoenenbanden zo u wilt, inmiddels goed zijn voor 23,2 procent van het aantal gemonteerde banden.

De all season-band is niet meer weg te denken uit het bandenlandschap en het zal niemand verwonderen als dat percentage de komende jaren fors zal gaan toenemen. Uit de KwikFit monitor blijkt nu al duidelijk dat de all season-band een populaire keuze voor zowel de particuliere alsook de zakelijke consument is geworden. De bandenfabrikanten kunnen dit segment intussen niet meer negeren. Bijna allemaal bieden ze dan ook een all season-band aan. Deze trend gaat, net als vorig jaar, vooral ten koste van het aandeel van de zomerband, die weliswaar nog steeds goed is voor ruim 70 procent marktaandeel. Vijf jaar terug, in 2017, aan de vooravond van de all season-trend, was dat aandeel echter nog 87,8 procent. Dachten we vorig jaar nog dat de groei van de all season-band leek te stagneren, uit de KwikFit monitor blijkt dat deze weer volop in de belangstelling staat.

Merkenmix

Een andere constatering uit de cijfers van de wegdekaandeelanalyse is dat het aandeel winterbanden dat in de zomer nog onder personenauto’s zit redelijk structureel blijkt. Leek het aandeel winterbanden in de zomer vorig jaar iets af te nemen, nu stabiliseert het toch weer op rond de 5 procent. Dat is geen goede zaak voor de verkeersveiligheid, maar ook niet voor de portemonnee van de berijder, want een winterband slijt in de zomer nu eenmaal harder dan een zomerband.


Arjan van der Meer, marketingdirecteur KwikFit: “De grote vraag is of de toename van het aantal EV’s een positieve bijdrage gaat leveren aan de winterbandenverkoop.”

Het aandeel winterbanden in de zomer blijkt structureel en zit rond de 5 procent.


In de overall top 10 bleef de rangschikking van de merken vrijwel ongewijzigd. Opvallende nieuwkomer is Yokohama op plek 10. Overigens wisselen Michelin (nu op plek 1 met 18,5 procent wegdekaandeel) en Continental (nu op plek 2 met 18,2 procent wegdekaandeel) van plaats, maar met een miniem verschil van 0,3 procentpunten. De top drie is overigens goed voor bijna 50 procent van het totaal aantal gemonteerde banden van de 2220 gecontroleerde auto’s.

Segmenten

In het all season-segment staat Vredestein fier op de eerste plaats. De top drie, die verder bestaat uit Michelin en Continental, neemt 55,4 procent van het all season-segment voor zijn rekening.

In het voor de zomerperiode nu nog belangrijkste segment van de zomerbanden maken Continental en Michelin de dienst uit, met respectievelijk 21,8 en 18,9 procent wegdekaandeel. Samen zijn zij dus goed voor 40,7 procent. Daarna komt een sterk peloton van acht merken dat gezamenlijk nog eens 37,2 procent voor zijn rekening neemt.

Los van alle data die de wegdekanalyse van KwikFit oplevert, is het belangrijk om te constateren dat de bekende A-merken jaar op jaar de ranglijst aanvoeren. Voor de komende tijd, waarin consumenten moeten letten op hun huishoudportemonnee, zal het voor alle bandenretailers belangrijk zijn om de klant te blijven wijzen op de noodzaak om veilig de weg op te gaan. Met andere woorden: met een kwalitatief goede set banden, van welk merk dan ook.

Het onderzoek
De elfde zomermeting van het wegdekaandeel, in opdracht van KwikFit uitgevoerd door JES Marketing Onderzoek, controleerde een wagenpark van in totaal 2220 auto’s. Daarop werden in totaal 81 merken banden aangetroffen, 2 meer dan vorig jaar. KwikFit maakt deze wegdekanalyses sinds de start in 2012 tweemaal per jaar (in januari volgt de wintermeting). De winterbanden zijn niet naar merk uitgesplist, omdat het totale aandeel van 5 procent te klein is om een realistische merkenverdeling te maken. Voor de goede orde: het wegdekaandeel is iets anders dan marktaandeel bij verkoop. Dan worden immers alleen de verkopen van dat moment meegenomen en banden gaan in het algemeen meerdere seizoenen mee.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *