Volkswagen Groep wil aftersales uitbouwen

Hoewel de onderhoudskosten voor elektrische voertuigen twintig tot dertig procent lager liggen dan bij conventionele aandrijving, verwacht Volkswagen zijn inkomsten uit aftersales de komende vijf jaar een stevige duw in de rug te kunnen geven.

De onderneming ziet twee routes om de cijfers gezond te houden: meer loyaliteit creëren bij de klant, door middel van (nieuwe) digitale diensten, en stabiele groei van de autoverkopen bij de diverse merken die de groep in handen heeft.

Onderhoud

Op dit moment krijgen wereldwijd zo’n honderd miljoen voertuigen met een VW-achtergrond hun onderhoud en reparatie bij zo’n 25.000 garagebedrijven. Tegen 2030 moeten dat honderdvijftig miljoen voertuigen zijn. Met een omzet van bijna zestien miljard euro in 2018 aan originele onderdelen draagt aftersales voor een aanzienlijk deel bij aan het totaal van de groep. Ten opzichte van 2017 lag het bedrag twee procent hoger. Daar mag het niet bij blijven, betoogt Imelda Labbé, head of group aftersales. “Samen met onze servicepartners willen we onze klanten op basis van data meer dan nu individueel benaderen. Voertuigonderhoud moet meer gemak gaan bieden, efficiënter worden uitgevoerd en transparanter zijn dan ooit.”

Smartphone

Als voorbeeld noemt Volkswagen een herinneringsbericht over aankomend onderhoud, te melden (na toestemming van de klant) via de smartphone of het infotainmentsysteem. Op die manier kan een specifieke datum worden gepland bij de garage van voorkeur. Verder moet de hoeveelheid administratie rondom aftersales verminderen. Op dit moment levert volgens Volkswagen een gemiddelde opdracht voor de werkplaats zo’n tachtig minuten aan voorbereidende en afsluitende handelingen op, verdeeld over soms wel vijftien verschillende systemen. Door slimmer om te gaan met digitalisering moet dat terug kunnen naar vijftien minuten.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *