Voor de klant nog altijd Peugeot

Op dezelfde dag dat Autobedrijf Lokhorst-Zoet Peugeot-dealer af was, ging het bord van James Autoservice op het pand in Elburg. “We waren onder de radar al een halfjaar bezig, zodat we dezelfde dag nog over konden.”

Op dezelfde dag dat Autobedrijf Lokhorst-Zoet Peugeot-dealer af was, ging het bord van James Autoservice op het pand in Elburg. “We waren onder de radar al een halfjaar bezig, zodat we dezelfde dag nog over konden.” 

Ruth en Gert Lokhorst: “De bomen groeien ook hier niet tot in de hemel, maar als ik de verhalen van andere bedrijven, en vooral: andere sectoren hoor, ben ik blij zoals het hier gaat.”

Het bedrijf van Ruth en Gert Lokhorst is inmiddels alweer drie jaar James-vestiging. De van oorsprong op de zakelijke markt gerichte garageformule bevalt nog altijd prima. Ruth Lokhorst: “Het brengt ons wat we ervan verwachtten, al weet je natuurlijk nooit precies wat je kunt verwachten als je van dealer overstapt op een universele formule, zeker niet als je zo lang dealer bent geweest als wij.”

Voor de consument lijkt het nogal wat uit te maken: een Peugeot-leeuw op het pand, of een bord van James. Gert Lokhorst: “Dat betwijfel ik. Wij in de autowereld zijn geneigd om te denken dat het wat uitmaakt, maar veel van onze klanten hebben niet eens gezien dat die vlag met die leeuw er niet meer hangt. Concepten leven niet bij de consument.”

James 

Toch kozen Ruth en Gert Lokhorst voor een werkplaatsconcept. Dat het James werd, kwam onder meer omdat andere concepten al in Elburg gevestigd waren, of omdat bezochte bedrijven van andere formules niet echt enthousiast waren over hun concept. Tijdens één gesprek over een kandidaat-concept bleek al snel dat Autobedrijf Lokhorst-Zoet verplicht was om van grossier te veranderen. Dat was Gert Lokhorst een brug te ver. “We zijn lang dealer geweest. Toen dat eindig bleek, wilde ik ook alles zelf kunnen bepalen, niet dat iemand mij ging voorschrijven welke grossier ik moest nemen. Daarbij komt dat wij als dealer behoorlijk wat zakelijk werk hadden, plus garantiewerk. Om dat te compenseren zochten we dus een garageformule die de zakelijke markt kon bedienen, met een landelijke dekking, zonder dat we daar weer heel afhankelijk van zouden worden. Daarmee vielen er een heleboel af. James bood precies wat we zochten, plus wat ondersteuning in marketing en dergelijke.”

Ruth Lokhorst: “Ook klikte het direct in het contact met Denis van Altena. Dat James een betere dekking in deze regio zocht, speelde ook mee.”

Euromaster Lease Service Point

Onlangs is Autobedrijf Lokhorst-Zoet bovendien aangesteld als Euromaster Lease Service Point. Ruth Lokhorst: “Euromaster heeft ons benaderd, omdat ze bedrijven zochten die puur de bandenwissels voor leaserijders konden verzorgen. We zijn dus geen volwaardige Euromaster-vestiging.”

Gert Lokhorst: “Voor ons is het weer aantrekkelijk, omdat we nu voor die klant die hier via Euromaster komt voor zijn bandenwissel ook onderhoud mogen doen. Daarmee kunnen leaserijders op één adres terecht voor banden én onderhoud. Het is wel zo dat we zelf beslissen hoeveel bandenwissels we doen. Het is niet zo dat Euromaster hier alle bandenwissels uit de hele regio naartoe kan sturen. Daar hebben we de equipment en ook het personeel niet voor. Vandaar dat we maximaal drie bandenwissels per dag doen. We willen per se niet dat die bandenwissels ten koste gaan van onze andere klanten.”

Ruth Lokhorst: “De klant van Euromaster neemt contact op met Euromaster. Die plant de afspraken bij ons in. Bestaande klanten kunnen bij ons binnen drie dagen terecht. Is het een nieuwe klant van Euromaster, dan kan hij binnen vijf dagen terecht, zodat Euromaster ook de tijd krijgt om die banden op tijd hier te krijgen. Dat traject verzorgen zij helemaal. Daar hebben wij geen omkijken naar. Opslag doen wij wel. Als een klant eenmaal hier is geweest, bewaren wij ook de banden voor die klant. Dat was ook wel een wens van Euromaster. We hebben daar ook de nodige aanpassingen voor gedaan in ons bedrijf.”

Occasionverkoop

Sommige universele autobedrijven concentreren zich puur op onderhoud en reparatie. Voor Autobedrijf Lokhorst-Zoet is daarnaast occasionverkoop altijd van groot belang geweest. Gert Lokhorst: “Wij verkochten altijd al veel jong gebruikte Peugeots. Dat doen we nog steeds en mensen zien ons nog steeds als Peugeot. Peugeot maakt nog altijd meer dan de helft van de omzet uit. We verkochten wel nieuwe auto’s, maar dat was omdat we een paar zakelijke klanten hadden die op jaarbasis een flink aantal auto’s afnamen. Ik vond het veel leuker om gebruikte auto’s te verkopen, en niet eens om de marge. Je moest bij mij zijn voor de mooiste gebruikte auto. Een nieuwe auto kun je overal kopen, die is overal hetzelfde. Dat vind ik geen leuke wedstrijd. En natuurlijk gaat het niet altijd goed, dan blijf je eens een keer met een auto zitten. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor.”

Zo’n bijzondere auto is bijvoorbeeld de gele BMW Z4 uit 2011 die bij ons bezoek op de brug staat en verkoopklaar wordt gemaakt. Je hebt geel en geel, maar deze is van het soort geel dat geen pijn aan de ogen doet. Gert Lokhorst: “De kleur past ook heel goed bij deze auto. En je ziet er niet veel van, dus dat was er een waarvan ik zei: die wil ik graag in de voorraad hebben.”

Corona

Zoals geldt voor veel bedrijven die van occasionverkoop en aftersales bestaan, heeft Autobedrijf Lokhorst-Zoet tot nu toe weinig last van de coronacrisis. Gert Lokhorst: “We hebben de werkplaats nog altijd vol, maar de planning wordt wel minder ver vooruit gemaakt. We hebben wel eens op een vrijdag afgesloten dat we dachten: wat we nu volgende week moeten gaan doen… Toch vulde de werkplaats zichzelf toch wel weer. In september is het even wat minder geweest, maar het verschil is kleiner dan ik gevreesd had. Ik denk dat we op dit moment een kleine 6 procent onder de werkplaatsomzet zitten vergeleken bij vorig jaar en dat vind ik niet zo schokkend.”

Aan de andere kant merken Gert en Ruth Lokhorst ook niet echt veel van een grotere druk op de occasionmarkt. Gert Lokhorst: “We hebben dit jaar wel iets meer auto’s verkocht en dan gaat je omzet meteen flink omhoog. Voor de NOW-regeling kwamen we dan ook niet in aanmerking. De bomen groeien ook hier niet tot in de hemel, maar als ik de verhalen van andere bedrijven, en vooral: andere sectoren hoor, ben ik blij zoals het hier gaat.”

Carwash

En dan hebben Ruth en Gert Lokhorst nog een tweede bedrijf, want ze zijn ook de eigenaars van het enkele honderden meters verderop gelegen Autowas Elburg. Ruth Lokhorst: “Een aantal jaren geleden zijn we daarmee begonnen, mede om het risico te spreiden. Het was onzeker hoe de autobranche zich zou ontwikkelen. Dat is overigens nog steeds onzeker. In carwash zagen we wel duidelijk groei. Thuiswassen mag bijna nergens meer en steeds meer mensen kiezen voor het gemak van een carwash. Het autobedrijf en de carwash zijn twee aparte bv’s, die ook afzonderlijk van elkaar zwarte cijfers schrijven. Omdat wij niet elk moment in de carwash kunnen zijn, hebben we daar twee medewerkers op gezet, die we ook hebben gezegd: ‘Zie het als je eigen bedrijf, maar run het wel op de manier zoals wij dat graag zien.’ Wij verzorgen de boekhouding en zij zorgen voor het uitvoerende gedeelte. Wij komen er natuurlijk geregeld, om klantenauto’s en onze occasions te wassen, dus als er wat is, horen we dat echt wel, maar het autobedrijf heeft onze prioriteit. En dat werkt precies zoals we het bedacht hadden.”

Autobedrijf Lokhorst-Zoet

In 1933 opgericht door de opa van de huidige eigenaar Gert Lokhorst, verwierf het bedrijf vlak na de Tweede Wereldoorlog het Peugeot-dealerschap. Gert Lokhorst: “We hebben ook nog een tijd BMW gedaan. Het was toen nog niet allemaal zo strikt verdeeld. De aantallen waren er ook niet naar dat je alleen met Peugeot een broodwinning had. Eind 2017 gaven Ruth en Gert Lokhorst het Peugeot-dealerschap op en stapten ze in het James-netwerk. In 2020 werd het bedrijf bovendien Euromaster Lease Service Point.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3825 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *