Steeds vaker is er in de werkplaats vraag naar het inleren van een trekhaak in de boordcomputer van moderne auto’s. Hierbij moet namelijk een speciale kabelset worden geïnstalleerd, die zorgt voor communicatie met alle elektronica in de auto.

“De noodzaak van het coderen of aanmelden van een trekhaak verschilt per voertuig”, legt Ronnie van Gellecom, servicemanager bij AA-Equipment Support uit. “De reden hiervoor is dat de verlichting op een CAN-bus systeem in het voertuig herkend dient te worden alvorens de verlichting aangestuurd wordt. Ook is van belang dat veiligheidssystemen (ADAS) herkennen dat een trekhaak gemonteerd is, waardoor diverse systemen zich hierop kunnen aanpassen.”

Onafhankelijk

Een juiste configuratie van trekhaak en kabelset zorgt voor een correcte werking van het voertuig en dus voor de veiligheid van de bestuurder. Dit uitvoeren van trekhaakcoderingen is mogelijk met behulp van de SD MAT, ontwikkeld door SP Diagnostics. De SD Mat is een slimme tool die onbeperkt en op ieder gewenst moment gebruikt kan worden in de werkplaats of op locatie. Het autobedrijf is voor het inleren van een trekhaak dan niet langer afhankelijk van andere partijen. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 augustus 2025
Auto als onderdeel van identiteit
19 augustus 2025
Drie finalisten BOVAG Autobedrijf van het Jaar
19 augustus 2025
De Dorpsgarage start podcast
19 augustus 2025
Al 450.000 meldingen ANWB Alarmcentrale
19 augustus 2025
Meestal rijdt de man naar vakantiebestemming
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
Meest bekeken berichten
Recente reacties