Het is een prachtig autobedrijf dat Maikel Janssen in Rijsbergen runt, samen met zijn vrouw Ilse. Sterk geworteld in de techniek en sinds begin 2021 aangesloten bij CarProf bereidt het bedrijf, dat op 1 april 2021 zijn vijftigjarig bestaan vierde, zich gedegen voor op wat komen gaat. “De afgelopen tien jaar is het hard gegaan in de autotechniek, maar de komende tien jaar zal het nog veel harder gaan.”
Nadat in 2007 het subdealerschap van Hyundai werd beëindigd, heeft Autobedrijf Janssen jarenlang zelfstandig bestaan, om zich begin dit jaar toch aan te sluiten bij de garageformule CarProf van de Alliance Automotive Group Benelux. Maikel: “De klant kent ons natuurlijk als ‘Janssen’, zijn vertrouwde universele garage. Belangrijk voor ons was dat we dat ook in de toekomst kunnen blijven. We zochten een partner die bij ons past en voor ons was al snel duidelijk dat de visie van CarProf goed bij onze toekomstvisie aansluit. We hadden het hier al goed voor elkaar, met opleidingen voor monteurs, toegang tot data, pass-thru en merkspecifieke apparatuur voor VAG, BMW/Mini en PSA. Wij staan nu goed en om ook in de toekomst mee te kunnen doen, zijn wij van mening dat je je het beste kunt aansluiten bij een grote partij als CarProf. Alleen ga je het, met alle veranderingen die eraan komen, echt niet redden. Ik vind het leuk om het kennispeil hoog te houden en voor de monteurs steeds nieuwe uitdagingen te creëren. Vandaar ook dat we ANWB Wegenwachtpartner zijn. Dat zorgt voor een leuke afwisseling voor onze monteurs en worden ze uitgedaagd om andere oplossingen te bedenken dan hier in de werkplaats. Daarnaast specialiseren we ons in DSG en de welbekende problemen. Daarmee kunnen we onze klanten heel goed helpen en trekken we ook nieuwe klanten aan. Waar bij de dealer al snel gezegd zal worden dat er een nieuwe regeleenheid in moet, kijken wij bijvoorbeeld naar een softwareaanpassing of revisie, voor een prijs die veel aantrekkelijker is. Met dat soort specialismen kunnen we ons onderscheiden.”
NexDrive
De aansluiting bij CarProf bood Autobedrijf Janssen tevens de mogelijkheid om aan te sluiten bij het deelconcept NexDrive, voor onderhoud aan elektrische auto’s. Ilse vertelt: “NexDrive maakt onze klanten meteen duidelijk dat ze ook met hun elektrische auto bij ons terecht kunnen. Dat op de klant overbrengen zien we toch als de grootste uitdaging. Al onze monteurs zijn gecertificeerd om te kunnen werken aan elektrische auto’s en blijven via Tech360 trainingen volgen. Onze werkplaats is uitgerust met het juiste gereedschap en equipment om veilig aan EV’s te kunnen werken. Al is het aandeel EV’s nu nog relatief klein, je moet nu al zorgen dat je mee kunt blijven doen.”
Dealer
Hoewel Autobedrijf Janssen al vanaf de oprichting in 1971 (zie kader) de universele markt is blijven bewerken, zagen veel mensen het bedrijf toch vooral als dealerbedrijf nadat het in 2000 subdealer werd van Hyundai, een dealerschap dat in 2007 werd beëindigd. Maikel: “Je merkt dat de omschakeling van dealer naar universeel toch even lastig is. In ons geval viel het beëindigen van het dealerschap samen met het overlijden van mijn vader en de economische crisis. We hebben hard ons best moeten doen om opnieuw het vertrouwen van onze klanten en de lokale gemeenschap te winnen. Nadat we dealer af waren, zijn veel Hyundai-klanten gebleven, maar we zijn natuurlijk ook klanten kwijtgeraakt. Dan moet je actief op zoek naar die universele klanten. Met de wetenschap van nu zijn we nog te lang doorgegaan als Hyundai-specialist, terwijl we meteen hadden moeten overschakelen op de universele markt.”
Techniek
Met de voortschrijdende techniek en zeker met alle mogelijkheden die de connected car biedt, dreigt het gevaar dat dealers in de toekomst een stapje voor hebben in de strijd om de klant. Toch is Maikel niet bang dat hij klanten zal kwijtraken. “Met hoge kwaliteit, goede service en goed klantencontact met duidelijke afspraken kunnen wij die klant aan ons binden.”
Ilse: “Gelukkig kunnen wij, met onze originele apparatuur, en gesteund door Europese wetgeving, onze klanten net zo goed van dienst zijn als bijvoorbeeld de dealer, en dan ook nog eens veel persoonlijker. Zo ben ik bijvoorbeeld veel bezig met onze eigen website met eigen foto’s en content die we zelf geschreven hebben en die ook klopt met wat we te bieden hebben. Bovendien zijn we ons bewust van onze maatschappelijk positie. Maikel en ik zijn allebei heel actief in het gemeenschapsleven en proberen dat als bedrijf ook zoveel mogelijk te ondersteunen. Dat versterkt onze positie en het persoonlijke karakter dat we willen uitstralen als bedrijf in Rijsbergen.”
‘Liefst zouden we in elk merk investeren,
maar je moet het wel terugverdienen.’
Maikel: “Voor de merken die we hier het vaakst binnenkrijgen, hebben we inderdaad de officiële merkapparatuur in huis, met een verbinding voor de officiële informatie van de fabrikant. Voor die merken kunnen we software en navigatie updaten, sleutels inleren, eigenlijk alles wat de dealer ook kan. Voor de merken waarvoor we geen eigen toegang hebben tot fabrieksinformatie hebben we twee opties: Autodata en Haynes Pro. En mocht er eens een exotisch merk binnenkomen, dan kunnen we via Tech360 en de helpdesk er vaak toch wel uit komen.”
Ilse: “Maikels hart ligt duidelijk in de werkplaats. Het liefst zou hij voor alle merken in apparatuur willen investeren, omdat hij dat nu eenmaal gaaf vindt, maar we moeten de afweging blijven maken of we dat ook gaan terugverdienen. Wanneer we bepaalde merken maar af en toe binnen krijgen, gaan we niet investeren in apparatuur en de bijbehorende abonnementen. Voor DSG-reparaties hebben we wel een aantal investeringen gedaan. Daarna hebben we gezorgd dat we daarvoor online goed vindbaar zijn. Klanten komen dan ook speciaal daarvoor naar ons toe en dan loont het ook om daarin te investeren.”


Verdienmodel
Ondertussen houden Maikel en Ilse scherp in de gaten hoe het wagenpark zich ontwikkelt. Maikel: “Het is niet ondenkbaar dat je straks een auto koopt zonder opties, die je wel later bij kunt programmeren. Bijvoorbeeld als je voor de vakantie extra vermogen nodig hebt. Die ontwikkelingen, daar willen we in meegaan. In plaats van in olie zit je verdienmodel dan in het aanpassen van software, of in het aanbieden van verschillende vormen van mobiliteit via een mobiliteitspas. Al zitten we hier niet in de Randstad, ook dat zijn concepten waar we wel naar kijken. We zijn al actief met autoverhuur en hoe gaaf zou het zijn als wij straks het eerste bedrijf in Rijsbergen zijn dat een aantal auto’s neerzet voor autodelen? Daarnaast zijn wij dealer van Aixam-brommobielen, die ook in een elektrische variant beschikbaar zijn en waar we er geregeld een van verkopen. Ook wat die techniek betreft willen we graag vooroplopen.”
Lease
De klanten van Autobedrijf Janssen zijn van oudsher voornamelijk particuliere klanten. Via CarProf is de toegang tot de leasemarkt wel verbeterd, maar de eigenaren verwachten niet dat dat een grote verschuiving teweeg gaat brengen. Ilse: “We werkten al voor een aantal leasemaatschappijen middels onze aansluiting op ROB-Net, maar het aantal leaserijders hier in de gemeente is beperkt. Het is ook niet de doelgroep waar we ons op willen richten. Private lease zal naar verwachting wel blijven groeien onder onze klanten. We willen al onze klanten kunnen blijven bedienen, of ze nu zakelijk of privé leasen, of gewoon een eigen auto willen rijden. Dat is dan ook een van de redenen waarom we hebben gekozen voor de aansluiting bij CarProf.”