Nederlanders kopen kleine auto’s. De enkele jaren geleden ingezette trend van ‘downsizing’ zet dus door, zo blijkt uit analyse van de verkoopcijfers over 2012. Volgens Bovag en RAI Vereniging is de reden voor deze trend voornamelijk dat in ons land het aankoopgedrag sterk wordt gestuurd door de fiscale regelgeving rondom personenauto’s.

“Uit de meest recente cijfers over de verkopen van personenauto’s in 2012 blijkt eens te meer dat de Nederlander zijn of haar auto koopt met de portemonnee stevig in gedachten. Als daarbij een vergelijking wordt gemaakt naar type eigenaar blijkt dat zowel de particuliere als de zakelijke rijder kleiner rijden”, aldus Bovag en RAI Vereniging.

Toppers

De top drie van auto’s gekocht door particulieren wordt aangevoerd door de Kia Picanto, gevolgd door de Peugeot 107 en de Volkswagen Up. Bij de zakelijke consument voert de Renault Mégane de lijst aan, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford Focus, alle drie modellen die ruim vertegenwoordigd zijn in het 14 procent bijtellingstarief.

“Een grammetje CO2 meer of minder kan een model maken of kraken”, aldus Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging. Uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012 blijkt dat het marktaandeel van de kleine, zuinige auto’s snel is opgelopen. Daarmee neemt het marktaandeel van de ‘kleine’ a-, b- en c-segmenten toe tot ruim 70 procent van de nieuwverkopen.

Download hier het RAI-rapport Analyse Autoverkopen 2012 >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties