De autoverkoop is in de maand november met 34,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De stijgende lijn is mede te verklaren door de belastingmaatregelen die per 1 januari 2014 kleine auto’s een stuk duurder maken.
De positieve cijfers staan nog wel in schril contrast met de totale verkoop gemeten over het gehele jaar. Dan blijkt dat de automarkt nog steeds 22 procent inlevert ten opzichte van 2012. Tot op heden zijn 378.352 auto’s geregistreerd tegen 484.225 een jaar eerder.
In de maand november wisten vrijwel alle volumemerken meer auto’s op de weg te zetten dan in dezelfde maand 2012. Alleen Peugeot, Chevrolet, Citroën en Hyundai leverden van de grote merken afgelopen maand fors in.
Bij Chevrolet daalt de afzet bijna 30 procent, maar dat is een beperking van het totaalverlies. Over 2013 ligt de afzet maar liefst 78 procent lager dan in 2012! Het Amerikaanse merk is dan ook de grootste verliezer onder de volumemerken dit jaar.
BPM
In november verlieten dik 40.000 stuks de showrooms. Een jaar eerder waren dat er precies 30.279. De stijgende lijn ten opzichte van de laatste maanden van 2012 wordt daarmee voortgezet. Sinds september signaleren de autoverkopers meer showroombezoek en een grotere orderintake. De verwachting is dat ook december positiever wordt afgesloten dan een jaar eerder. Een deel van de autokopers wil profiteren van de lagere BPM op personenauto’s.