De autoverkoop is in de maand november met 34,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De stijgende lijn is mede te verklaren door de belastingmaatregelen die per 1 januari 2014 kleine auto’s een stuk duurder maken.

De positieve cijfers staan nog wel in schril contrast met de totale verkoop gemeten over het gehele jaar. Dan blijkt dat de automarkt nog steeds 22 procent inlevert ten opzichte van 2012. Tot op heden zijn 378.352 auto’s geregistreerd tegen  484.225 een jaar eerder.

In de maand november wisten vrijwel alle volumemerken meer auto’s op de weg te zetten dan in dezelfde maand 2012. Alleen Peugeot, Chevrolet, Citroën en Hyundai leverden van de grote merken afgelopen maand fors in.

Bij Chevrolet daalt de afzet bijna 30 procent, maar dat is een beperking van het totaalverlies. Over 2013 ligt de afzet maar liefst 78 procent lager dan in 2012! Het Amerikaanse merk  is dan ook de grootste verliezer onder de volumemerken dit jaar.

BPM

In november verlieten dik 40.000 stuks de showrooms. Een jaar eerder waren dat er precies 30.279. De stijgende lijn ten opzichte van de laatste maanden van 2012 wordt daarmee voortgezet. Sinds september signaleren de autoverkopers meer showroombezoek en een grotere orderintake. De verwachting is dat ook december positiever wordt afgesloten dan een jaar eerder. Een deel  van de autokopers wil profiteren van de lagere BPM op personenauto’s.

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties