Toyota mag het brandstofverbruik van haar zuinige auto’s gewoon openbaar maken en uiten als reclamemateriaal. De rechtbank in Breda heeft een klacht van Stichting Brandstofverlies als zou Toyota haar klanten misleiden naar de prullenbak verwezen.

De rechter oordeelde dat het brandstofverbruik in een soort laboratorium wordt gemeten en daarom niet representatief kan zijn voor de dagelijkse praktijk. Omdat verbruikstests door onafhankelijke instanties worden uitgevoerd, staat vast dat de resultaten op zichzelf juist zijn, aldus de uitspraak van de rechtbank.

De koper van de auto wordt op het energielabel en in reclamemateriaal voldoende gewezen op de geringe betekenis voor het praktijkverbruik. “Van misleiding is geen sprake.” Stichting Brandstofverlies kondigt vervolgstappen aan.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties