De nieuwe BPM-regels die in 2015 van kracht worden, maken met name kleine auto’s een stuk duurder. Dat heeft Autotelex becijferd. Juist in het A-segment komen hierdoor prijsverhogingen voor van soms meer dan duizend euro.
Dit jaar geldt nog een BPM-tarief van nul euro voor auto’s die minder CO2 uitstoten dan een bepaalde norm (89 gr/km voor benzineauto’s, 71 gr/km voor diesels). In 2015 is die lage BPM voor alle benzine- en dieselauto’s verdwenen. “Juist in de hoek van de kleine, zuinige auto’s is de BPM stijging van 2015 op 2014 al snel zo’n duizend euro”, aldus Autotelex.
“Alleen als de importeurs een deel van de BPM stijging voor hun rekening nemen, zullen de nieuwverkopen in het A-segment enigszins overeind blijven”, zegt Joost Klaren, restwaarde-expert van Autotelex. “Maar scherp geprijsde B-segment modellen zullen zeker het terrein overnemen. Een trend die trouwens al een tijdje gaande is.” Hij denkt niet dat er dit jaar nog een run op nieuwe kleine auto’s komt. “Daarvoor zijn er momenteel veel te veel acties van diverse voorraadmodellen”, zegt Joost Klaren, restwaarde-expert van Autotelex.
Wel zijn de BPM-verhogingen in het kleine segment goed nieuws voor jonge gebruikte auto’s in die klasse. “Jonge A-segment occasions, ook die van het vorige model, zullen in de eerste maanden van 2015 zeker hun waarde behouden”, aldus Joost Klaren.