Grote groepen vinden dat de overheid het elektrisch rijden te veel stimuleert. Hoe dan ook, de particuliere rijder profiteert hier niet van. De door de politiek gestelde doelstellingen zullen zo niet worden gehaald, zeggen woordvoerders van Nissan, Kia, Renault, Volkswagen en Audi. Zo bleek uit een rondgang van vergelijkingssite Yushift.com, langs een aantal autofabrikanten, de RAI-vereniging en de Van den Udenhout Groep.

“Er gebeurt vanuit de overheid te weinig. Het Ministerie van Financiën vindt dat ze al genoeg hebben gedaan door de bijtelling voor de zakelijke rijder gunstig te houden. Die doen verder niets aan de stimulering voor de particuliere markt. Het balletje schuiven ze dus door naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu”, zegt Harald Bresser, woordvoerder van de RAI-vereniging.

Ook Bart van Thienen, PR-manager van Nissan Nederland is bezorgd: “We zijn blij met de belastingmaatregelen en met de technologische ontwikkeling. Maar de overheid moet, samen met de marktpartijen, nu toch echt meer voor de particuliere autobezitter gaan doen”. Beaamt ook Kia. Renault Nederland pleit voor een particuliere subsidie, in navolging van de zakelijke subsidies.

Het is de ambitie van de overheid dat er over vijf jaar 200.000 elektrische voertuigen rondrijden en in 2025 zelfs een miljoen. Maar het is dus twijfelachtig of dat gaat lukken met het huidige beleid. Roel van Tongerlo, duurzaamheidsmanager bij Van den Udenhout Groep voegt eraan toe: “Dit is niet alleen iets is wat overheden nastreven maar wat ook de maatschappij wil en eist.” Onlangs bleek uit een peiling door Maurice de Hond dat er bij particulieren wel degelijk vraag is naar elektrisch rijden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 oktober 2025
Autotrack biedt SoH-certificaat bij (PH)EV
3 oktober 2025
5,4 procent meer occasions verkocht in september
3 oktober 2025
App vergelijkt kosten laden en tanken
3 oktober 2025
Innovaties in carwash
2 oktober 2025
Bart Boerboom verruilt Eurol voor Euromaster
1 oktober 2025
Nieuw vakblad in 2026: Aftersales Techniek
Meest bekeken berichten
Recente reacties