In samenwerking met de milieuorganisatie Transport and Environment heeft PSA het verbruik gemeten van dertig Peugeot-, Citroën- en DS-modellen. De resultaten lopen 31 tot 67 procent achter bij de officiële waarden. Volgens de Franse pers heeft PSA inmiddels toegegeven dat de verbruikscijfers bij lange na niet blijken te kloppen.

Het concern belooft beterschap en transparantie, maar zegt niets over de oorzaak van de grote verschillen tussen theorie en praktijk. Het beladen woord ‘sjoemelen’ valt dan ook niet. PSA stelt snel met een oplossing te komen, die vooral softwarematig zal zijn. Voor het einde van het jaar worden de verbruiksgegevens van nog eens twintig modellen bekendgemaakt. In 2017 gaat men bovendien open kaart spelen ten aanzien van de uitstoot van gevaarlijke stoffen van zijn productrange.

Nadelig verschil

Bij de meest recente meting scoorde de Peugeot 2008 1,2l Pure-Tech 82 nog het minst slecht, met een nadelig verschil van 31 procent tussen de papieren en echte rijderswerkelijkheid.  Rodelantaarndrager is de Citroën C4 Picasso Blue HDi 120, die een verschil van 67 procent liet zien. Conform het project Real Driving Emissions van de Europese Unie is getest op de openbare weg: 25 kilometer stadsverkeer, 39 kilometer regionaal en 31 kilometer snelweg. Onderweg ging de airco aan, ging het heuvelopwaarts en waren passagiers en bagage aan boord.

Volgens het Franse autoconcern stemmen de meetresultaten overeen met de verbruikscijfers die klanten zelf al tijdens onafhankelijk onderzoek hadden gemeld. Eind dit jaar komt er op de website een simulator waarmee klanten een individueel, realistisch verbruik kunnen berekenen op grond van hun dagelijkse rijomstandigheden. Verder komt er een app met tips om milieu- en verbruiksvriendelijk te rijden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
Meest bekeken berichten
Recente reacties