Het Chinese Geely, moeder van Volvo, introduceert een nieuw automerk onder de naam Lynk and Co. Het bedrijf zal geleid worden door de Belg Alain Visser, met een verleden bij Ford, GM/Opel en meest recent nog Volvo. Na de Chinese lancering in 2017 volgt Europa en de VS.

Het nieuwe merk wordt, ondanks de Chinese moeder, vermarkt als ‘ontworpen en ontwikkeld in Zweden’. Zo deelt het de basis met Volvo door diens Compact Modular Architecture (CMA) te gebruiken. Het eerste model dat uitkomt is een SUV onder de naam 01, nog te lanceren modellen zullen doortellen tot er een volledig modellengamma staat. Mede door modelnamen als 01, 02, 03 te kiezen wil het merk ‘de standaard conventies in de branche simplificeren en uitdagen’.

De 01 zal volledig ‘connected’ zijn, mede dankzij partnerships met Ericsson, Alibaba en Microsoft. Volgens de fabrikant betreft het zelfs ‘de meest verbonden auto tot op heden’ die gebouwd is rond een open API: een vakterm voor een methode waarmee computers met elkaar communiceren. Bovendien is deelfunctionaliteit onderdeel van de standaarduitrusting en zijn er verschillende mogelijkheden voor eigenaarschap. De fabrikant communiceert rechtstreeks met de klanten, dus zonder tussenkomst van een dealerkanaal.

Geïnteresseerd in verbonden voertuigen en de digitalisering van de autobranche? Kom dan naar het vijfde Nationaal Aftersalescongres in Bunnik.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties