De OES-markt zal in Europa tegen 2022 goed zijn voor een omzet van 51 miljard euro. Die verwachting baseert onderzoeksbureau Frost & Sullivan op de nieuwe businessmodellen die autofabrikanten in toenemende mate omarmen.
Het Europese wagenpark veroudert gestaag (naar 10,73 jaar in 2022), wat de onafhankelijke spelers in de aftermarket kansen biedt en deze trend staat haaks op de aftersalesambities van de autofabrikanten. Desondanks verwacht Frost & Sullivan dat de OES-markt, ofwel de merkgebonden aftersales, tussen 2015 en 2022 een groei van twee procent zal meemaken. De onafhankelijken lopen echter wel in op de automerken als het gaat om marktaandeel. Dit willen automerken pareren door servicecontracten en telematicadiensten.
Om de uitgesproken verwachting kracht bij te zetten, geven de onderzoekers een aantal concrete voorbeelden. Zo zal Ford naar verwachting het aftermarketmerk Motorcraft in Europa proberen te versterken. PSA investeerde al in partijen zoals Mister-Auto en Autobutler, terwijl Hyundai-Kia een digitaal retailplatform in Europa zal lanceren. Ook de Ebay-winkel waar BMW zelf OE-delen verkoopt, wordt gezien als voorbode voor een breder ingezette online strategie.