Hoe gaat de aftermarket er straks uitzien? Welke gevolgen heeft dat voor de inrichting van de werkplaats? En wie wint de strijd om de klant: de merkdealer of het universele autobedrijf? Aftersales Magazine peilde de toekomstvisie van Theo van Leeuwen op de aftermarket: “Technologie is het toverwoord.”

Er komen vele ontwikkelingen op de branche af. Dealers zagen hun aftersalesomzet afnemen in 2016. Bandenspecialisten weten niet of ze de continuïteit nog kunnen waarborgen met hun core business en zoeken naar verbreding. Ondertussen zijn autobedrijven huiverig voor de opkomst van de connected car.

Online apk

“Belangrijk is ook wie de regie gaat voeren in het aftersalestraject”, denkt Van Leeuwen. “Dat heeft niet alleen invloed op de auto, maar ook hoe de klant straks omgaat met zijn onderhoudsadres. Verder speelt de overheid een niet onbelangrijke rol. Vooral door het toekomstige beleid van de algemene periodieke keuring. De combinatie van de connected car en digitale rijveiligheidssystemen (ADAS) zullen ertoe leiden dat een deel van de apk online kan plaatsvinden. Volgens het RDW zou dat zelfs nu al kunnen. Het is heel aannemelijk dat er straks een online apk-dossier wordt opgebouwd. En dat zal niet één keer per jaar gebeuren. Dit kan 24/7 als een zogenaamde dynamische controle van het voertuig.”  Lees hier het volledige interview met Theo van Leeuwen
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties