De Europese koepelorganisatie van autofabrikanten Acea stelt zichzelf ten doel om te komen tot 20 procent CO2-reductie voor personenwagens in de periode 2021-2030. “Dat is een flinke reductie”, stelt Acea-president, teven Daimler-topman Dieter Zetsche tijdens de IAA in Frankfurt.

“Het is ook in lijn met wat wordt verwacht van andere industriesectoren, zowel als de Europese klimaat- en energiedoelen en het wereldwijde klimaatakkoord van Parijs.” De nieuw doelstelling van 20 procent reductie in CO2-uitstoot moet de motor worden achter de toenemende verkoop van batterij-elektrische auto’s. Ook moet het de beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor voertuigen op alternatieve brandstoffen vergroten. Want Zetsche stelt vast dat de markt de elektrisch oplaadbare auto nog niet snel genoeg accepteert. “En dat komt niet door een gebrek aan beschikbaarheid of keuze.”

1,2 procent = EV

De laatste Acea-cijfers laten zien dat in de eerste helft van 2017 slechts 1,2 procent van de autoverkopen van de kant van elektrisch oplaadbare auto’s kwam. Het is dus van groot belang dat alle EU-lidstaten werk maken van hun investeringen in de benodigde laadinfrastructuur. Net als Porsche is Zetsche van mening dat diesel een noodzakelijke tussenstop blijft op weg naar elektrische mobiliteit. “De laatste generatie dieselvoertuigen is zeer effectief voor het bereiken van klimaatdoelstellingen op de korte termijn. Ze stoten nu eenmaal 15 tot 20 procent minder CO2 uit dan vergelijkbare benzineauto’s.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
23 mei 2025
Rematec 2025; duurzaam als leitmotiv
23 mei 2025
Alzura breidt uit met 100 procent leveringsplicht
22 mei 2025
Autoverzekering Suzuki-dealers voor 12 jaar garantie
22 mei 2025
Wico Autolakken heet voortaan Prepaire
22 mei 2025
Eurami wordt Bosch First Supplier Premium
22 mei 2025
Jos van den Bergh coördinator pr voor VER
Meest bekeken berichten
Recente reacties