Is het onafhankelijke kanaal nog in staat om voor een reparatie of onderhoudsbeurt het juiste benodigde onderdeel te identificeren? En hoe zal dat in de nabije toekomst zijn? Onderzoeksbureau ICDP inventariseerde onlangs de (on)mogelijkheden.

Wat ICDP daarbij onderzocht was de vraag of een merkenbrede, algemene standaard voor het beschikbaar stellen van VIN-data noodzakelijk is. Kort door de bocht: het bureau verwacht dat het op termijn steeds lastiger zal zijn voor autobedrijven en hun leveranciers om die identificatieslag te maken. Het onderzoek werd deels gefinancierd door ACEA, de brancheorganisatie van de gezamenlijke Europese autofabrikanten.

Werkwijze

ICDP polste in zes landen, onder negenhonderd universele autobedrijven. Daar zat overigens geen enkel bedrijf uit de Benelux tussen. Daarnaast interviewde het bureau Europawijd een twintigtal grote (inter)nationale onderdelendistributeurs. Verder werd bij de autofabrikanten gesproken met de voor de aftermarket verantwoordelijken. Lezen wat ICDP adviseert? Download het rapport?
Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Terecht dat dit onderwerp eindelijk aandacht krijgt door middel van het rapport van ICDP. In onze dagelijkse praktijk bij DAT Nederland merken we dat veel reparateurs of herstellers nog weinig de specificaties van een voertuig leidend laten zijn voor de mogelijke reparaties die zij kunnen aanbieden. En dat kan nog wel eens een sluimerende marge killer zijn.

    De prijslijsten van fabrikanten worden jaar na jaar steeds omvangrijker. Hierdoor wordt het steeds lastiger een auto op het oog in te schatten qua specificaties. Zo is in 10 jaar tijd de prijslijst van een Mercedes C-klasse van 24 pagina’s naar 80 pagina’s gegroeid. Deze configuratiedriften zijn echter niet enkel voorbehouden aan premium Duitse merken. Ook andere merken geven steeds meer mogelijkheden om een unieke auto te configureren.

    De enige mogelijkheid om te achterhalen welke specificaties een voertuig heeft, is terug te gaan naar de bron: de fabrikant. Steeds meer fabrikanten stellen deze gegevens ter beschikking aan geautoriseerde partijen. Dit is echter maar een gedeelte van de puzzel. De specificaties geven namelijk geen inzicht welke onderdelen exact zijn gemonteerd. Hier zijn dus additionele datakoppelingen nodig die arbeidsintensief zijn om te maken.

    De impact van de talloze mogelijke configuraties van een voertuig is echter niet alleen voor de reparateur een last. Vele eigenaren van voertuigen of partijen die goedkeuring voor reparaties/herstellingen moeten geven zoals leasemaatschappijen of verzekeraars hebben zelf totaal geen feeling welke bijzondere (kostbare) opties zij hebben op hun voertuig. Ook hier zal distributie van data op de juiste plek op het juiste moment een goede stap zijn.

Laatste nieuws
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
3 juli 2025
Cyberveiligheid zet branche op scherp
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
B-to-C occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
Meest bekeken berichten
Recente reacties