Na overleg met Bovag, dat de afgelopen dagen veel klachten heeft binnengekregen over de nieuwe Prijscheck, heeft Autoscout24 besloten de prijstool tijdelijk van de site te halen.

De Prijscheck controleert een aangeboden auto op zo’n zeventig punten. Aan de hand van de uitkomsten wordt bepaald of een bepaalde prijs voor een auto met die kenmerken een ‘gunstig aanbod’ is. Zit een aanbieder daar boven, dan krijgt de auto het label ‘iets te duur’ of ‘duur’, zit hij eronder, dan is het een ‘goed aanbod’ of zelfs een ‘top aanbod’. Bovag laat weten dat het voor Bovag-leden onvoldoende duidelijk is hoe Autoscout24 bepaalt welk label een auto krijgt. “Volgens Bovag-leden is onvoldoende duidelijk hoe AutoScout24 bepaalt welk label een auto krijgt. Van de 72 punten zijn er maar er 8 transparant. Ondernemers kunnen zich bovendien niet altijd vinden in de uitkomsten van Prijscheck”, aldus Bovag.

Communicatie

Jurgen Vugts steekt de hand in eigen boezem en zegt dat er bij de invoering van de Prijscheck misschien niet genoeg gecommuniceerd is met de klanten. “Sommige checkpunten worden door de provider niet opgegeven, terwijl ze in onze prijsbepaling wel worden meegenomen. Ook kan er bijvoorbeeld verschil van opvatting zijn over auto’s die al op kenteken staan. Voor de dealer is het dan nog altijd een nieuwe auto is, terwijl wij hem beschouwen als een demoauto. We gaan daarom in nauw overleg met onze klanten en zullen proberen hun bezwaren weg te nemen. Vergeet niet dat we met de Prijscheck in Duitsland al enige ervaring hebben en daar was van commotie geen sprake.” Het zal naar verwachting nog wel enkele maanden duren voordat de Prijscheck opnieuw online is.

Marktverstorend

Het bezwaar van Bovag dat de Prijscheck mogelijk marktverstorend werkt, wijst Vugts van de hand. Het was juist de bedoeling dat de markt door de Prijscheck transparanter zou worden. “Prijsverschillen kunnen ontstaan doordat het ene bedrijf genoegen neemt met 1500 euro marge, terwijl een ander 5000 euro marge zal willen, bijvoorbeeld omdat hij maar twee auto’s in de week verkoopt. Daarbij denk ik dat de autobranche over zal moeten schakelen op elektronische prijskaartjes. Dynamic pricing is een hot topic in de autobranche.” Bovag en Autoscout24 gaan binnenkort met elkaar om de tafel.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
Meest bekeken berichten
Recente reacties