Op de drukbezochte nieuwjaarsborrel van RAI Vereniging stond de speech van voorzitter Steven van Eijck centraal. Hij stelde dat veel managers en ondernemers in de mobiliteitssector een scala aan disruptieve trends voor de kiezen krijgen of al hebben gekregen.

De borrel werd behalve door de leden – die dit jaar erg goed gestemd zijn over de kansen – ook bezocht door de nodige andere branchegenoten. Onder anderen waren er afgevaardigden van Bovag, Focwa, TLN en de ANWB.

Disruptie

Steven van Eijck waarschuwde zijn gehoor dat wie niet tijdig schakelt en inspeelt op de marktontwikkelingen niet verbaasd moet zijn als anderen er met de klanten vandoor gaan. De trends die de disruptie veroorzaken zijn welbekend. Toch benoemde Van Eijck ze nog maar een keer: de overschakeling naar elektrische mobiliteit, van gebruik naar bezit, afscheid van fossiele brandstoffen en het doorzetten van een circulaire economie. “En heel belangrijk: de invloed van data inclusief zelflerende systemen en auto’s op de diverse businessmodellen van vandaag. Want de optelsom van al die trends die grotendeels al hun gezicht tonen, zorgen ervoor dat de mobiliteitssector sterk verandert”, aldus Van Eijck.

Druk

Dit jaar wordt ook organisatorisch en druk jaar. In verband met het 125-jarig bestaan van RAI zullen er het hele jaar door de nodige events worden gehouden. Onderdeel daarvan is een wedstrijd voor startups. Tenslotte stelde Van Eijck dat dat RAI en zusterorganisaties de overheid moeten blijven voeden met plannen. Dat zorgt voor een goede aansluiting van de regelgeving bij de marktontwikkelingen. Want, zo constateerde Van Eijck, “daar loopt Den Haag steeds achter de feiten aan.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties