François Bellot, de Belgische minister van Mobiliteit, opende zondag 25 maart officieel de negentiende editie van de Brusselse Autotechnica. De vakbeurs wordt ook door Nederlandse vakgenoten in groten getale bezocht. Daarnaast zijn er de nodige exposanten die ook in Nederland actief zijn.

In zijn openingstoespraak benadrukte Bellot de noodzaak om de jeugd te interesseren, nee te voorzien van het autotechnische dna. “De auto wordt een steeds complexer product. Nieuwe aandrijflijnen, connectiviteit, een intelligente infrastructuur en de digitalisering in het algemeen vragen om nieuwe competenties. Daar is de jeugd van vandaag meer dan mee bezig. Alleen hebben zij de autobranche niet hoog op hun lijstje voor een potentiële carrière staan. Daar zal dus aan gewerkt moeten worden.”

Europees

Michel Vervekken (foto boven), voorzitter van Autotechnica en zaakvoerder van equipmentleverancier TAE, benadrukte het Benelux-karakter van de tweejaarlijkse vakbeurs. “De compleetheid van het aanbod onderdelen, diensten, equipment, gereedschappen en bijvoorbeeld wasinstallaties, is voor de hele mobiliteitsbranche op één plek te aanschouwen.”

Voertuigdata

veysNog wat breder trok Carl Veys (foto rechts), voorzitter van de Belgische werkgeversorganisatie Traxio, het perspectief. Hij legde de nadruk op de noodzaak van Europese regelgeving. “Nu connectiviteit en de beschikbaarheid van voertuigdata voor alle autobedrijven, maar zeker voor het onafhankelijke kanaal, onmisbaar is, zal regelgeving snel gerealiseerd moeten worden. Alleen dan kan een eerlijke concurrentiestrijd in de aftermarket worden gevoerd.” Ook Didier Perwez, voorzitter van de Federatie Automaterialen (FAM) en districtmanager van Federal Mogul Benelux, onderschreef dit. Hij stelde dat een gezonde branche de toegang tot data nodig heeft. Niet alleen voor eerlijke concurrentieverhoudingen, maar ook om de consument snel te kunnen helpen bij complexe storingen. “Toegankelijkheid tot voertuigdata, waarbij de autobezitter uiteraard zijn toestemming tot gebruik moet geven, moet een vanzelfsprekendheid zijn en geen strijdpunt.”

Schaalvergroting

En dan is er de internationale trend van schaalvergroting. Duidelijk wordt op Autotechnica dat ook bij onze zuiderburen de schaalvergroting in de onderdelendistributie onomkeerbaar is. LKQ en Doyen hebben beide een megastand van respectievelijk 1400 en 1100 vierkante meter. Daarnaast laat PSA-dochter Distrigo – inclusief het werkplaatsconcept Eurorepar – zien dat het vrije kanaal voor de onderdelendistributie inmiddels ook op de autofabrikant kan rekenen. De vakbeurs in Expo Brussel is nog open tot en met 28 maart (13.00 – 21.00 uur).
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
22 december 2025
Vakgarage van der Horst sluit zich aan bij INDI: actuele data voor betere service
19 december 2025
TECH360 levert eerste diagnosespecialist af
19 december 2025
Van Mossel Duitsland neemt leasevloot MisterGreen over
19 december 2025
Gerard Bolder voorzitter RAI Auto’s
19 december 2025
Resultaten autodealers iets beter in Q3
19 december 2025
Verkeersboetes sinds 2021 fors gestegen
Meest bekeken berichten
Recente reacties