Kortgeleden stuitte ik op de resultaten van een Duitse enquête onder auto- en onderdelenfabrikanten. Ook werden enkele ceo’s van Europese dealergroepen bevraagd. Een merkgekleurd onderzoek, maar toch was het interessant. De belangrijkste conclusie was dat je in de huidige, snel veranderende mobiliteitsmarkt moet investeren in je eigen spagaat! Pardon?
Veel ceo’s zijn momenteel onzeker. Ze hebben de mond vol van elektrische mobiliteit, maar investeren nog steeds in diesel en benzine. Ze hebben geen of onvoldoende uitgewerkte plannen om een platformstrategie te ontwikkelen, terwijl ze zeggen dat het platformdenken de toekomst heeft. Ze willen de consument connected maken en behouden voor het dealerkanaal, maar investeren te weinig in marketing en partnerships om de klant volledig in te lijven. Met andere woorden: ze maken geen keuze. Ze durven (nog) niet te investeren in een nieuw businessmodel, terwijl het oude verdienmodel steeds duidelijker eindig blijkt. Dat laatste onderkennen ze overigens ook. Nu zoeken ze een richting, maar blijven als een ballerina op hun tenen balanceren. Dat hou je echter niet lang vol. Voor de spagaat moet je weliswaar lenig en flexibel zijn, maar het is toch een wat stabielere positie op het toneel van de aftersales en aftermarket.