Garages mogen zelf de prijzen voor onderhoudswerkzaamheden bepalen. Ze mogen daarbij afwijken van de adviesprijzen van auto-importeurs. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh: “Het staat garages volledig vrij om hun eigen prijs te hanteren voor auto-onderhoud. In de praktijk zien we dat ze vaak de adviesprijzen van de importeur volgen. De prijzen voor auto-onderhoud per merk verschillen daardoor niet of nauwelijks van elkaar. Dit is een gemiste kans voor garagehouders zelf en voor consumenten.”

Rol importeur

De ACM doet de uitspraken na een onderzoek verkennende analyse eind 2016 naar de prijzen voor auto-onderhoud bij erkende garages. Hieruit bleek dat de prijzen voor auto-onderhoud per merk veel op elkaar lijken. In sommige gevallen zeggen de dealers dat de prijzen voor auto-onderhoud zijn vastgelegd door de auto-importeur. De ACM wijst erop dat afspraken tussen importeur en onderhoudsbedrijven alleen zijn toegestaan als ze de concurrentie niet beperken. De ACM is daarom vorig jaar in gesprek gegaan met de achttien grootste importeurs van Nederland. Uit deze gesprekken bleek dat weliswaar adviesprijzen worden gebruikt, maar dat de importeurs garages niet verplichten om vaste prijzen te hanteren. Sommige importeurs hebben daarop hun communicatie aangepast om elke suggestie dat er een verplichting is te vermijden.

Instemming

De autobranche onderschrijft het standpunt van de ACM. Brancheorganisatie Bovag laat weten: “De garage bepaalt welke onderhoudsprijzen zij hanteert. Prijzen die vanuit de fabrikant of onderhoudsformule gecommuniceerd worden, zijn slechts adviesprijzen. Goed dat de ACM de autobranche en de consument daar nog eens op wijst.” Ook RAI Vereniging is het eens met de ACM: “Het staat iedere autodealer altijd vrij om zelf zijn onderhoudsprijzen te bepalen. Dat is de essentie van een vrije, eerlijke automarkt waarin de consument mede op prijs een garage kan kiezen.”  
Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Kan iemand, bijvoorbeeld de Bovag, mij vertellen waarom de werkplaats uurprijs van een dealer in Nederland ca. Eu 99 ex BTW is, en die in Belgie Eu 59 ex BTW.

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties