De gemiddelde nettowinst per dealervestiging is in het eerste halfjaar van 2019 gedaald van 1,12 naar 0,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat maakt Bovag bekend aan de hand van de branchebarometer. Uitgedrukt in euro’s: de gemiddelde dealervestiging draaide in het eerste halfjaar van 2019 zo’n 37.000 euro winst, tegen 68.000 euro in dezelfde periode in 2018.
Procesoptimalisatie
Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers: “Keer op keer benadrukken we het belang van procesoptimalisatie, maar kennelijk zijn veel dealers niet in staat om tot noodzakelijke verbeteringen te komen. Daarom hebben wij nu aan een oplossing gewerkt met onze partners van opleidingsinstituut Innovam en ontwikkelingsfonds OOMT. Samen gaan we twaalf maanden lang twintig vestigingen coachen richting meer rendement en meer efficiency in de aftersales. Ik ben ervan overtuigd dat dit een belangrijk deel is van de route naar een toekomstbestendig dealerresultaat. Daarnaast staan ook klanttevredenheid en ontwikkeling van medewerkers centraal.”
Personeel
Gemiddeld telde een dealervestiging in het eerste halfjaar 17 fte. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De omzet per fte daalde echter met 4,5 procent. Met name in de werkplaats worden minder uren gefactureerd: 1277 per monteur dit jaar, waar dat er vorig jaar nog 1339 waren en in 2010 1450. De mate waarin de aftersales de totale kosten van de onderneming dekken is dan ook gedaald van bijna 80 procent een jaar geleden tot 76,4 procent dit jaar.
Sales
Het aantal nieuwe auto’s dat per vestiging werd verkocht nam met 9 af tot 166. Opvallend daarbij is dat de verkoop in de A- en B-segmenten daalde, maar in het duurdere D-segment met ruim 20 procent steeg. Door de volumedaling is de brutomarge toch lager.
De occasionverkoop steeg met ruim 3 procent. Wel ligt de waarde van de voorraad bij een gelijk aantal auto’s maar liefst 21,7 procent hoger dan een jaar geleden.