Het Duitse technologieconcern Continental gaat tot 2029 in totaal zo’n twintigduizend banen schrappen. Volgens Continental is dit een van de maatregelen die nodig zijn om concurrerend te kunnen blijven. Vanaf 2023 moeten de kosten jaarlijks met zo’n 500 miljoen euro gereduceerd worden.
Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de bestuursvergadering van 25 september. Hierin werd Continentals toekomststrategie voor 2030 besproken en het programma van verandering dat daarvoor is opgesteld. Met het plan zegt Continental te reageren op de wereldwijd dalende autoproductie en de toename in de vraag naar digitale oplossingen.
Banen
Van de 244.000 banen bij Continental wereldwijd zullen er dus zo’n 20.000 sneuvelen tot aan 2030. In Duitsland zullen zo’n 7000 van de meer dan 62.000 banen verdwijnen. Eind 2023 zullen er al 15.000 banen verdwenen zijn, waarvan 5000 in Duitsland. Tegelijkertijd zullen er nieuwe banen bijkomen op softwaregebied.
Lagere volumes, maar ook de mogelijke verkoop van bedrijfsonderdelen maken het snijden in het banenbestand noodzakelijk, legt Continental uit. Ook zullen er veranderingen voortkomen uit het verplaatsen van activiteiten naar andere locaties. En dan is er de shift naar elektrisch rijden, waardoor banen verdwijnen, maar waar andere banen voor terugkomen. De algehele trend van digitalisering zal bovendien banen overbodig maken.
Sterker
In een toelichting op de plannen benadrukt ceo Elmar Degenhart dat Continental hier alleen maar sterk uit zal komen: “Dankzij de herschikking van onze organisatie, onze solide balans en ons strategisch plan 2030 zijn we goed voorbereid op de uitdagingen die voor ons liggen. We zien de technologische omwenteling in onze industrieën in de eerste plaats als een enorme groeimogelijkheid. Met ons structurele programma reageren we ook proactief op de crisis in de auto-industrie en zullen we er, net als tien jaar geleden, sterker uit komen.”