Met een onlangs afgesloten nieuw basiscontract mag VDL Nedcar in Born ook na 2022 auto’s bouwen voor BMW.
VDL maakt in Born voor BMW de X1 en verschillende modellen van de Mini. Eind 2022 is de huidige Mini aan het eind van zijn levenscyclus en stopt ook in Born de productie ervan. Woordvoerder Miel Timmers: “Zonder een nieuw contract zou de fabriek moeten sluiten, dus voor de fabriek en voor de werkgelegenheid in de regio is het hartstikke goed nieuws dat we nu een vervolgorder hebben gekregen.”
Met een verwachte levenscyclus van zo’n zeven jaar is VDL dus tot het eind van de jaren twintig verzekerd van werk voor BMW. Het gaat daarbij in eerste instantie om de X1, maar VDL is in onderhandeling met BMW om ook de vervolgmodellen van de Mini te mogen maken.
Aantallen
Over aantallen kan VDL geen uitspraak doen. Dat ligt er maar net aan hoeveel BMW’s er besteld worden en dat is weer afhankelijk van zaken als conjunctuur, de opmars van elektrisch rijden etc. Miel Timmers: “Elke auto die wij bouwen, is verkocht. Pas als de consument een auto heeft besteld, gaan wij bouwen.”
Personeel
De onzekerheid over de te produceren aantallen geeft ook onzekerheid over de banen bij VDL. Miel Timmers: “Eind augustus moesten we bekendmaken dat er zo’n zevenhonderd banen moesten verdwijnen in onze flexibele schil. Het lijkt heel ongerijmd dat je aan de ene kant de flexibele schil moet afbouwen, terwijl je aan de andere kant een nieuwe order scoort. Het is het lot van een onafhankelijke autobouwer als VDL, die in feite fungeert als de flexibele schil van BMW. Het is ook ons risico. We leiden onze mensen zelf op. Het is dan heel zuur als je die mensen vervolgens na een tijdje geen werk meer kunt bieden.”
Voorlopig draait de fabriek in Born dus nog wel even door. Dat is uiteraard ook goed nieuws voor de verschillende toeleveranciers van BMW, waar ook weer enkele bedrijven uit Nederland tussen zitten.