De Duitse autofabrikant Audi gaat in de fabriek van Audi Sport in Neuburg, nabij Ingolstadt, een aandrijflijn bouwen voor Formule 1-racewagens. Vanaf 2026 zou die door een van de Formule 1-teams gebruikt moeten worden. Met welk team Audi in zee gaat, wordt nog dit jaar bekendgemaakt.
Audi maakte het nieuws bekend op een persconferentie, vlak voor de Formule 1-race op Spa-Francorchamps, die dit weekend verreden wordt. “Autosport is een integraal onderdeel van Audi’s dna”, zegt Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur van Audi. “Formule 1 is zowel een wereldwijd podium voor ons merk als een zeer uitdagend ontwikkelingslaboratorium. De combinatie van hoge prestaties en concurrentie is altijd een motor van innovatie en technologieoverdracht in onze branche. Met de nieuwe regels is dit het juiste moment voor ons om mee te doen. De Formule 1 en Audi streven immers allebei duidelijke duurzaamheidsdoelen na.”
Nieuwe regels
Vanaf 2026 gelden nieuwe regels voor de Formule 1, met meer aandacht voor elektrificatie en het gebruik van duurzame brandstof. Aanvullend daarop heeft de Formule 1 zichzelf ten doel gesteld om in 2030 een CO2-neutrale raceklasse te zijn.
Oliver Hoffmann, lid van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling: “De Formule 1 transformeert en Audi wil actief steun deze reis. Een nauwe band tussen ons Formule 1-project en de afdeling Technische Ontwikkeling van Audi AG zal synergieën mogelijk maken.”
Elektromotor en verbrandingsmotor
Vanaf 2026 zal het elektrisch vermogen voor de aandrijflijnen, bestaande uit een elektromotor, accu, besturingselektronica en een verbrandingsmotor, fors toenemen ten opzichte van de huidige Formule 1-aandrijfsystemen. De elektromotor zal dan bijna net zo krachtig zijn als de verbrandingsmotor, die een vermogen heeft van zo’n 400 kW (544 pk). De 1,6 liter turbomotoren draaien op geavanceerde duurzame brandstof – ook een voorwaarde voor Audi’s entree in de Formule 1.